Tegenwoordig zijn steeds meer bedrijven bezig om hun onderneming duurzamer te maken. Helaas is de weg naar duurzaamheid voor de meeste bedrijven niet gemakkelijk. Desondanks is het alsnog wel mogelijk om een duurzame onderneming op te bouwen, al moet je hier eigenlijk direct mee beginnen. Je moet dus niet na een paar jaar nog proberen om je bedrijf te verduurzamen, dat wordt echt lastig. Vaak komt zo’n onderneming dan niet verder dan het plaatsen van zonnepanelen op het dak. Alhoewel dat natuurlijk goed is, gaat het creëren van een duurzame onderneming nog veel verder. Met de onderstaande tips zal het gelukkig makkelijker worden om ervoor te zorgen.
Leg de immateriële voordelen van duurzaamheid uit
Er zijn maar heel weinig bedrijven op de planeet die zouden zeggen dat ze het milieu niet willen beschermen, zelfs als duurzaam ondernemen niet hun eerste prioriteit is. Maar tenzij ze een echt, tastbaar voordeel zien in het maken van duurzame bedrijfsmodellen tot een kernonderdeel van hun platform, zullen ze hun werkwijzen waarschijnlijk niet snel veranderen. Dit komt onder meer doordat het uitleggen van de immateriële voordelen van duurzaamheid een grote uitdaging is voor veel bedrijven. Desondanks zijn ze er wel degelijk, zoals de positieve reactie van (potentiële) klanten. Dit kan je bedrijfsresultaten bijvoorbeeld positief beïnvloeden.
Bouw je bedrijf op basis van overtuiging
Men kan alles aan je bedrijf veranderen, behalve de kernovertuigingen. Zaken doen op basis van je overtuigingen gaat over het creëren van waarde. Je bedrijf kan afhankelijk zijn van wat je overtuigingen zijn. Als je overtuigingen niet echt specifiek zijn, lokaliseer je onderneming dan. Zijn ze meer tijdgebonden? Je moet dan teruggaan en de zakelijke missie van je bedrijf opnieuw bekijken en waar mogelijk verbeteren. Maar, het moet hoe dan ook consistent zijn met wat je als bedrijf gaat doen om waarde te genereren. Lees ook: zonnepanelen zakelijk kopen
Meet de duurzaamheidsprestaties
Het meten en volgen van duurzaamheid statistieken is een gebied dat nog ontwikkeld moet worden. Het grootste probleem waarmee je te maken hebt bij het verkrijgen van steun van diverse belanghebbenden over het belang van een duurzame onderneming is het simpele feit dat het moeilijk is om te meten wat een bepaalde reeks duurzaamheidsinitiatieven zal doen voor het merk van je bedrijf. Je moet dus eigenlijk een manier zien te vinden waardoor dit wel mogelijk is, waardoor je automatisch bijvoorbeeld investeerders kunt overtuigen van de kracht van je duurzame bedrijf.
Voer duurzaamheidsprogramma’s uit
Voordat je de duurzaamheidsprestaties kunt meten moet je eerst natuurlijk wel duurzaamheidsprogramma’s uitvoeren. Dit heeft echt te maken met duurzaam ondernemen, wat voor een duurzaam bedrijf uiteraard erg belangrijk is. Deze programma’s zijn initiatieven die als doel hebben om je bedrijf duurzame functies uit te laten voeren. Hierbij moet je ook zeker je werknemers betrekken. Zo kun je ze bijvoorbeeld voorlichten over recycling. Zo kunnen zij vervolgens deze tips toepassen in je bedrijfspand, maar ook thuis. Er zijn bovendien nog veel meer praktische tips die je kunt geven aan zowel je werknemers als je klanten als het gaat om duurzaamheid.
Mocht je het een te forse investering vinden, dan kun je ook zonnepanelen huren.