Met nog maar 10 jaar te gaan om de SDG doelen van de VN te realiseren is Patrick Schneider gestart met www.ConsumingforGood.com (een initiatief van Responsible Together BV), een webwinkel die duurzaamheid verbindt aan leuke producten. “Zo kunnen we eindelijk loskomen van het geitenwollensokken-imago dat duurzaamheid heeft en hebben we geen excuus meer om onze ogen te sluiten voor de gevolgen van onze weggooi-mentaliteit.”
Na jaren wereldwijd actief te zijn geweest als fabrikant van consumentenproducten kwam hij erachter dat de distributieketen niet die veranderingen laat zien die op dit moment nodig zijn. Pioniers op het gebied van duurzaamheid kunnen de consument lastig bereiken, omdat retailers een korte termijn visie hebben én primair gefocust zijn op het creëren van aandeelhouderswaarde.
Bijzondere verborgen verhalen
Ondernemers kunnen vaak hun bijzondere verhaal niet kwijt in de bestaande kanalen, waardoor ze niet de aandacht krijgen die zij verdienen. Verhalen van pannen die gemaakt zijn van oude treinrails, skateboards gemaakt van verzamelde PET-flesdoppen, drinkflessen gemaakt van suikerriet of koptelefoons die zelfs een miljonair niet kan kopen. Allemaal voorbeelden van producten die bijna niemand kent, maar wel onze weg naar duurzaamheid mogelijk maken. Deze helden verdienen een podium en dat is waar Consuming for Good hard aan werkt.
Het wordt met de dag noodzakelijker!
Duurzaamheid wordt met de dag noodzakelijker, want de cijfers liegen er niet om. Zo is slechts 9% van al het plastic dat ooit geproduceerd is gerecycled! De rest wordt over de gehele wereld geëxporteerd en verdwijnt in een gat ergens in de grond of in een van onze oceanen. Ook zijn we in de afgelopen eeuw 34 keer meer grondstoffen gaan gebruiken en 12 keer zoveel aardolie. Hierdoor is ‘Earth Overshoot Day’ ieder jaar eerder en in Nederland zelfs veel eerder dan in de rest van de wereld. Als iedereen zou leven zoals wij nu in ons land leven, dan hebben we de grondstoffen van drie aardes nodig om in onze behoefte te kunnen blijven voorzien.
De sneeuwbal moet nu echt gaan rollen
Wij hebben met z’n allen geen idee hoe wij ervoor staan met deze aarde. Gelukkig beseffen we wel dat het anders moet in de wereld, maar we hebben geen idee wat we er zelf aan kunnen doen. Business for Good zien we als trend steeds meer terugkomen bij diverse bedrijven, maar de enige die deze ontwikkeling écht kan laten slagen is de consument. Consuming for Good moet een nieuwe trend worden, waarbij consumenten bewuste keuzes kunnen maken, waardoor bedrijven die hun nek uitsteken beloond worden. Het platform moet als een sneeuwbal gaan werken, waarbij ook andere ondernemers geënthousiasmeerd worden mee te doen met deze beweging en durven te investeren in duurzaamheid zodat duurzaamheid het nieuwe normaal wordt!