Nestlé’s KitKat versnelt in de aanpak van klimaatverandering en is in 2025 een CO₂-neutraal gecertificeerd merk*. KitKat, een van ’s werelds populairste chocolademerken, heeft vandaag bekend gemaakt om in 2025 CO₂-neutraal te zijn. KitKat wil de uitstoot die wordt gegenereerd door de inkoop van ingrediënten, de productie en de distributie van producten met meer dan 50% verminderen.
De meeste uitstoot vindt plaats bij de productie van de ingrediënten van KitKat, zoals cacao en melk. Het merk vermindert de uitstoot zoveel mogelijk door het herstellen van bossen en het ondersteunen van de overgang naar regeneratieve landbouw. KitKat werkt samen met The Carbon Trust, een wereldwijd adviesbureau op het gebied van klimaatverandering en duurzaamheid, om de huidige CO₂-voetafdruk van het merk te meten en rondt dit proces later in 2021 af.
Bescherming en herstel van bossen
Ontbossing is een van de grootste drijvers van een toenemende CO₂ uitstoot in de landbouwketen. Nestlé heeft de afgelopen 10 jaar meerdere projecten uitgevoerd om ontbossing tegen te gaan, zoals certificering, transparante ketens ontwikkelen en het gebruik van satellieten om ontbossing waar te nemen.
Daarnaast richt Nestlé zich op bosbehoud en -herstel. Zo heeft het in 2019 een actieplan gepubliceerd om bossen in de cacaoketen te helpen beschermen en herstellen. Eerder deze maand werkte Nestlé mee aan de lancering van het Rimba Collective. Dit initiatief ondersteunt de bescherming en het herstel van meer dan 500.000 hectare tropisch boslandschap in Zuidoost-Azië, waar Nestlé ingrediënten inkoopt.
Uitbreiding van regeneratieve landbouw
KitKat breidt de samenwerking met cacao-, palmolie-, graan-, suiker- en zuivelboeren uit om hen te helpen met regeneratieve landbouw. Het gaat hierbij om landbouwmethoden zoals het verminderen van chemische bestrijdingsmiddelen, beter bodembeheer en het planten van bomen die helpen CO₂ uit de atmosfeer te halen, de biodiversiteit te vergroten en de productiviteit in het bedrijf te verhogen. Zo helpt KitKat cacaoboeren om vijf miljoen schaduwbomen te planten.
De overgang naar hernieuwbare elektriciteit versnellen
KitKat werkt aan het verbeteren van de ‘footprint’ van fabrieken. Sinds 2000 heeft Nestlé de energie die nodig is voor de productie van KitKat al met meer dan 40% verminderd. Nestlé gebruikt duurzame elektriciteit in de KitKat-fabrieken, zoals stroom uit windmolenparken in het Verenigd Koninkrijk en zonne-energiecentrales in het Midden-Oosten en Brazilië. Nestlé wil vóór eind 2025 100% hernieuwbare elektriciteit gebruiken in alle KitKat-fabrieken.
Op weg naar CO₂-neutraal
KitKat heeft al meer dan tien jaar ervaring met het verbeteren van de duurzaamheid binnen de toeleveringsketen. In 2009 lanceerde Nestlé het Nestlé Cacao Plan en sinds 2016 wordt alle cacao voor KitKat ingekocht vanuit dit programma. Vanuit het Nestlé Cacao Plan heeft Nestlé meer dan 15 miljoen cacaobomen geplant en rond de 300 miljoen Zwitserse Frank geïnvesteerd in de duurzaamheid van cacao.
De acties die Kitkat neemt zijn deel van de ‘Nestlé’s Net Zero Roadmap’. In februari kondigde Nestlé aan haar broeikasgasemissies tegen 2030 te halveren en om tegen 2050 netto-nul emissie te bereiken. Netto-nul betekent dat het bedrijf haar broeikasgasemissies drastisch vermindert en resterende emissies uit de atmosfeer verwijdert met projecten waarin CO₂ wordt opgeslagen in bodem en bomen.
* De CO₂ -neutrale merken van Nestlé volgen gevestigde internationale normen om de impact op het milieu tijdens de hele levenscyclus van het product te beoordelen.