De voorstanders zullen vanzelfsprekend roepen: ‘Natuurlijk! Mvo is net zo relevant.’ Veel tegenstanders zitten meer op de lijn van de Amerikaanse econoom Milton Friedman, die in reactie op mvo ooit riep ’the business of business is business’, in goed Nederlands: schoenmaker houd je bij je leest.

De kern van onze business is terug te brengen tot een simpele essentie: wij verkopen vertrouwen. Het vertrouwen dat onze klanten goede medische hulp kunnen krijgen bij ziekte; het vertrouwen dat de auto gerepareerd of vervangen kan worden na een ongeluk; of, en dat is al lastiger, het vertrouwen dat wij er over dertig of vijftig jaar nog zijn om pensioenen uit te betalen. Goed zakendoen betekent dus voor ons investeren in continuïteit en vertrouwen. Alleen als wij daaraan werken kunnen we nú die pensioenbetaling in 2055 garanderen.

Dat bereik je in ieder geval niet door te gaan voor snelle winsten en door de hoogste premies te vragen. Dat bereik je ook niet door altijd moeilijk te doen als het op betalen aankomt. Dat bereik je alleen door integriteit; door op een verantwoorde manier in de maatschappij te staan, oog te hebben voor wat er leeft en daar actief in te participeren, zodat je ook op langere termijn deel kan blijven uitmaken van diezelfde maatschappij.

Dat bereik je dus door hard te werken aan vertrouwen en continuïteit en dat in alle aspecten van je business uit te dragen. Vroeger heette dat ‘fatsoenlijk zakendoen’, tegenwoordig noemen we dat maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Bij Delta Lloyd Groep hebben wij dat strategisch streven naar continuïteit en vertrouwen vertaald in onze kernwaarden. Die kernwaarden, zoals integriteit, werken sterk door in onze cultuur en zijn diep ingebed in onze organisatie. Alle medewerkers van de groep worden jaarlijks op onze kernwaarden beoordeeld.

De helft van hun beoordeling gaat over zakelijke doelen, de andere helft over de manier waarop onze kernwaarden worden nageleefd. Naleving van die kernwaarden hebben daarmee bijvoorbeeld een directe invloed op individuele salarisverhogingen.

Begin dit jaar hebben we dit ook gemeten onder onze vijfduizend Nederlandse medewerkers die werken voor Delta Lloyd, Ohra en ABN Amro Verzekeringen. En wat blijkt:

– 95 procent is geheel of gedeeltelijk bekend met de zeven kernwaarden van Delta Lloyd Groep;

– 78 procent zegt zijn/haar dagelijkse werk in overeenstemming met diezelfde kernwaarden te doen;

– en 60 procent geeft aan zijn/haar collega of manager aan te kunnen spreken op de wijze waarop hij/zij zich aan de kernwaarden conformeert.

Kernwaarden en integer handelen zijn binnen de Groep dus geen loze kreten, maar een daadwerkelijke leidraad voor ons dagelijks handelen. Het management geeft daarbij het voorbeeld door de kernwaarden zwaar te laten meewegen bij managementbeslissingen en bij het innemen van standpunten richting onze klanten.

Een voorbeeld: het Ohra-teakfonds. In de jaren negentig was het beleggen in teak opeens erg in, en ook Ohra bracht een teakbeleggingsfonds op de markt. In 1999 bleek echter dat de verwachte rendementen nooit gehaald konden worden. Een interne discussie over hoe hiermee om te gaan volgde en leidde uiteindelijk, ingegeven vanuit onze kernwaarden en onze langetermijncommitment, tot de beslissing het fonds uit de markt te halen en beleggers te compenseren met een redelijke vergoeding op hun investering.

Het kostte ons op korte termijn veel geld. Maar het heeft ons geholpen om op langere termijn vertrouwen in de markt te houden en ons bespaard voor imagoschade als bijvoorbeeld rondom leaseproducten bij andere financiële dienstverleners.

Inmiddels gaan we verder en kijken we naar manieren om al onze producten te toetsen op onze kernwaarden om deze nog beter te verankeren in onze manier van zakendoen. Hiermee raken onze kernwaarden dus direct onze business. Want daarin geef ik Milton Friedman c.s. volledig gelijk. De business of business is business; en daar is maatschappelijk verantwoord ondernemen niet meer uit weg te denken.

Niek Hoek is bestuursvoorzitter van Delta Lloyd Groep.