Iedere organisatie heeft ze wel: mensen die voor de troepen uit lopen. In de transitie richting een nieuwe, meer groene en sociale economie kunnen deze mensen een zeer belangrijke rol spelen. Maar hoe vind je die ambassadeurs – ook wel stewards genoemd – in je organisatie? Hoe kunnen zij samenwerken om de duurzame transitie meer vorm geven?
Vloeroplossingen als inspiratiebron
Een inspirerend voorbeeld van hoe je ambassadeurs kan inzetten bij de transformatie richting een nieuwe economie, biedt Interface Inc., één van de grootste fabrikanten van tapijttegels wereldwijd. Deze bedrijfstak maakt van oorsprong veel gebruik van grondstoffen met aardolie. Interface-topman Ray Anderson realiseerde zich dat hij als leider van het bedrijf daarvoor verantwoordelijk was. Hij kondigde al in 1994 aan dat hij wilde onderzoeken hoe mensen in de toekomst van zijn producten gebruik konden blijven maken, maar dan zonder de uitstoot en het afval die erbij komen kijken.
Anderson wist zelf echter niet welke stappen hij daarvoor moest zetten en besloot daarom zijn medewerkers te vragen hem daarbij te helpen. Zo schiep hij ruimte om innovatieve veranderingen op te pakken. Het transformatieverhaal van zijn bedrijf inspireert nu een hele nieuwe generatie en heeft al vele organisaties aangezet tot acties. In 2020 won Interface de United Nations Global Climate Action Awards.
Wel degelijk mogelijk
Over de reis van het bedrijf Interface richting toekomstbestendige tapijten en tapijttegels is een film gemaakt, ‘Beyond Zero’. Daarin laten de makers zien hoe Interface het groene ambassadeurschap al jaren geleden tot de kern van zijn bedrijfsvoering heeft gemaakt.
“In mijn lessen vertel ik vaak dat we het beeld hebben dat als duurzaam ondernemen ergens niet kan, dit bij Amerikaanse, beursgenoteerde bedrijven zal zijn die wereldwijd opereren en alleen maar prikkels hebben voor een spiraal naar winstmaximalisatie”, zegt André Nijhof, hoogleraar Sustainable Business and Stewardship aan Nyenrode. “Interface is zo’n bedrijf en het laat zien dat het wel degelijk mogelijk is. Het bedrijf is nu heel dicht bij zijn doel en kijkt al weer verder naar een volgend doel. En tegelijkertijd is Interface wereldwijd marktleider, juist dankzij hun visie op de toekomst. Door de film kunnen nu ook andere organisaties van hun verhaal leren.”
Educate beyond Zero
De film ‘Beyond Zero’ werd begin februari 2021 gelanceerd tijdens de wereldwijde Week van Circulaire Economie. Samen met de universiteiten Yale, Columbia en ESCP greep Nyenrode de lancering aan om na te denken en te discussiëren over de bijdrage die onderwijs kan leveren om organisaties te helpen in hun transformatie richting de groene, nieuwe economie: ‘Educate beyond Zero’. De Europese beweging is geïnitieerd door AmbassadorWise. Oprichter Charlotte Extercatte en associate Geanne van Arkel zijn de begeleiders geweest van de transformatie met ambassadeurs bij Interface. In de afgelopen jaren werken zij beide nauw samen met Nyenrode om die ervaring te delen in onderwijs.
Het startschot van deze beweging werd gegeven in een webinar met de titel ‘Decade of Action Ambassadors’ waarin gespreksleider en transformatie-expert Charlotte Extercatte, het gesprek aanging met hoogleraar André Nijhof en directeur Peter de Haan van Museon.
“Ik zat daar aan tafel om te vertellen over de ervaringen die we hebben opgedaan tijdens Frontrunners in Stewardship, een incompany programma dat we op Nyenrode samen met Charlotte speciaal voor ‘ambassadeurschap als versneller in de Nieuwe Economie’ hebben opgezet”, zegt Nijhof. “Belangrijke onderwerpen daarin zijn onder meer hoe je de ambassadeurs in organisaties kan samenbrengen en kan versterken in hun rol. En hoe zij ook na het programma samen verder aan hun missie kunnen blijven bouwen.”
Prachtige eyeopener
“De film ‘Beyond Zero” laat zien hoe Interface al in 1994 met een langetermijnvisie op hun maatschappelijke rol aan de slag ging, terwijl de meeste grote bedrijven toen nog geriefelijk achterover leunden en milieuthema’s afdeden als links gedoe. Nu beseffen we hoe het ook strategisch van belang is om als bedrijf bezig te zijn met de impact die je hebt en hoe je zelf kan bijdragen aan de duurzaamheidstransitie. Interface heeft wat dat betreft dus al veel langer ervaring kunnen opdoen. Die kunnen andere bedrijven nu gebruiken om zelf te versnellen.”
“Ik vond de film een prachtige eyeopener, omdat hij laat zien dat echt ieder bedrijf met transformatie naar een Nieuwe Economie aan de slag kan. Als een Amerikaans, beursgenoteerd, wereldwijd opererend bedrijf als Interface laat zien dat duurzame ontwikkeling kan, betekent dat dat het voor ieder ander bedrijf, bijvoorbeeld familiebedrijven, ook mogelijk moet zijn. Er is geen excuus meer.”
Prof. dr. ir. André Nijhof is hoogleraar Sustainable Business and Stewardship aan Nyenrode Business Universiteit. Drs. Charlotte Extercatte is oprichter van AmbassadorWise, expertbureau in transformatie naar een Nieuwe Economie. Allebei zijn zij verbonden aan het programma Frontrunners in Stewardship.
Het incompany programma Frontrunners in Stewardship richt zich op executives die binnen hun organisatie de kar willen trekken bij transities richting duurzaamheid. Hoe kunnen zij meer mensen in beweging krijgen, versnellen of meer impact maken?