Bepalend keerpunt
Harriet Lamb, directeur van de Stichting “Fairtrade” die het label toekende, ziet in het initiatief van Nestlé een “bepalend keerpunt”. “Eén van de grote vraagtekens is waarom alle grote groepen niet aan eerlijke handel doen. Dat zou echt een verschil maken”, zegt Lamb.
Het opzet kan niet op algemene instemming rekenen. Sharon Greene, van de vakbond Unison die 1,3 miljoen leden telt, is van oordeel dat het ethische koffiemerk van Nestlé een “cynische poging is om de aandacht af te wenden van de schandalige promotie die Nestlé maakt voor poedermelk voor baby’s in ontwikkelingslanden”. Dat product zorgt al jaren voor controverse omdat het in Afrika wordt aangemaakt met onzuiver water.
“Er bestaat een groot risico dat de mensen gaan geloven dat Nestlénu etisch handelt. Welk deel van de 40 miljard Zwitserse frank omzetcijfer vloeit terug naar de leveranciers in de derde wereld?”, vraagt Louise Richards van de organisatie War on Want zich af.