PLUS is voor de zevende keer de ‘meest verantwoorde supermarkt’ geworden volgens onderzoek van GfK. SPAR eindigde als tweede en Jan Linders en Poiesz werden gezamenlijk derde.
Algemeen directeur Duncan Hoy en commercieel directeur Eric Leebeek ontvingen de prijs gisteren uit handen van Joop Holla, Research Director van GfK. Uit de uiteindelijke top-10 blijkt dat het verschil tussen Plus en de nummers 2 en 3 miniem was. Boni eindigt op 0,02 punten op de tweede plaats, Jan Linders op 0,03 op de derde plek.
Bij het jaarlijkse onderzoek van GfK worden Nederlandse supermarktketens beoordeeld op negen duurzame aspecten: klanten en maatschappij, gezondheid, duurzame handel, klimaat, lokale betrokkenheid, Fairtrade, voedselverspilling, dierenwelzijn en medewerkers. PLUS krijgt van consumenten een hoge waardering voor de onderdelen eerlijke handel, informatie over gezonde voeding, betrokkenheid bij dierenwelzijn en buurtactiviteiten van de winkel. De titel ‘Meest Verantwoorde Supermarkt’ is een erkenning van de klant, ruim 7000 consumenten namen aan het onderzoek deel. Uit het onderzoek bleek dat het belang van MVO verder toeneemt maar dat de waardering voor supermarkten verder daalt.
Eric Leebeek, commercieel directeur PLUS Retail: “Een fantastische en zeer knappe prestatie van alle PLUS ondernemers en medewerkers die zich elke dag met veel enthousiasme inzetten om onze klanten elke dag te verrassen. Zeker in dit bijzondere jaar. Natuurlijk is onze intensieve samenwerking met leveranciers en maatschappelijke partners hierin ook belangrijk. Want we doen het samen. Om deze waardering van consumenten zeven keer achter elkaar te ontvangen vinden we heel bijzonder. Het blijft voor ons de stimulans om ons te blijven inzetten voor Goed eten uit gezonde ketens. Elke dag opnieuw.”
PLUS houdt van Goed Eten. Het is belangrijk voor iedereen, elke dag. Het gaat hier om lekker eten net als kwaliteit, gezondheid en duurzaamheid. Met de producten die in de schappen van de supermarktketen liggen, heeft PLUS impact tot aan het begin van de keten. Sinds vorig jaar komen ook de bramen en blauwe bessen van Nederlandse telers. Daarmee kwam tijdens de zomermaanden al het zachtfruit bij PLUS van Nederlandse herkomst. Met dit soort initiatieven steunt PLUS boeren en telers dichtbij. Een ander duurzaam voorbeeld is dat PLUS onlangs alle cacao uit haar huismerkproducten omgezet naar Fairtrade gecertificeerde cacao. De bijna 700.000 kilo cacao die nodig is voor 300 huismerkproducten is nu Fairtrade gecertificeerd.
In het onlangs gepubliceerde MVO verslag van PLUS is te lezen dat de supermarkt zich verantwoordelijk voelt en continu stappen zet om de impact in de keten op mens, dier en milieu te verbeteren. Er is ook veel aandacht voor het verduurzamen van verpakkingen. Daar waar het kan zet PLUS in op minder, hernieuwbaar en recyclebaar verpakken. Vorige week zijn alle dubbele deksels op de verse noten vervangen voor een hersluitbare folie.