Nieuw modemerk New Optimist wil laten zien dat mode sociaal, lokaal en duurzaam kan zijn. Om een winkel met instore atelier in Amsterdam te kunnen openen, startte het modemerk een crowdfundingcampagne. De nieuwe locatie gaat het bruisende hart van het merk vormen, van waaruit het inclusieve en duurzame verhaal van New Optimist wordt verteld. In het atelier wordt kleding gemaakt van circulaire, natuurlijke en vegan materialen. New Optimist zet het maakproces en de makers in de spotlight om te laten zien door wie en hoe de kleding gemaakt wordt. Op die manier laat New Optimist je ervaren hoe bijzonder het vak eigenlijk is.
Oprichters van New Optimist Nelleke Wegdam, Xander Slager en Merel Wicker zijn drie ervaren professionals uit de mode-industrie die elkaar vonden in de ambitie om het anders te doen. Xander: “Mode staat tegenwoordig té vaak voor snelle trends, lage prijzen en vluchtigheid. Het is een massaproduct geworden dat vaak ten koste van mens en planeet wordt vervaardigd. Wij willen laten zien dat het anders kan door duurzame kleding te maken en tegelijk de helpende hand te bieden aan de mensen om ons heen. In de winkel met het atelier bieden we werkplekken op verschillende niveaus aan, deels voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat zijn vaak met mensen een vluchtelingenachtergrond.”
Het verhaal achter elk kledingstuk
New Optimist maakt geen collecties maar werkt in batches. Nelleke: “Het uitgangspunt van elke batch is de stof waarmee we de kleding gaan maken. Bij elke batch nemen we je mee in het echte verhaal achter ieder kledingstuk, vanaf de stofkeuze tot aan het uiteindelijke product. We leggen uit waarom we bepaalde materialen gebruiken en wat er duurzaam aan is. En we nodigen iedereen uit om online en in het atelier over de schouders van de makers mee te kijken.” Batch 001 is net gelanceerd en bestaat uit hoodies en andere tops van gebreide stoffen van Texloop RCOT gerecycled katoengaren. New Optimistdeelt en verkoopt de kleding van batch 001 via Instagram en maakt deze momenteel in een tijdelijk atelier in de Pijp in Amsterdam.
Nieuwe optimisten
De oprichters geloven dat de sociale missie van het nieuwe modemerk door zoveel mogelijk schouders gedragen moet worden. Merel: “Wij weten dat er veel mensen zijn die onze idealen delen. Samen met de crowd kunnen we laten zien dat het mogelijk is om kleding sociaal en duurzaam te produceren.”
Via CrowdAboutNow is New Optimist een crowdfundingcampagne gestart om de winkel met instore atelier te kunnen openen. Voor de campagne is nu 100% behaald, maar de sociale missie van New Optimist kan nog steeds worden gesteund. Het merk gaat voor de 150% om zo veel mogelijk mensen te helpen. “Alle nieuwe optimisten kunnen via een lening of de aankoop van een tegoedbon meedoen in de crowdfunding”, zegt Nelleke. De minimale lening bedraagt € 250 met een jaarlijkse rente van vier procent. Hoe hoger het bedrag, hoe meer extra’s voor de investeerder. Denk daarbij aan vermelding van je naam op de wall of fame in de winkel; de kans om een limited edition-kledingstuk te laten voorzien van een persoonlijk editienummer; of een bijzondere naaicursus in het atelier. Door New Optimist te steunen worden klanten onderdeel van een community die staat voor verandering in de mode: duurzaam, sociaal en lokaal.
Foto © Tim van der Most