“Duurzaam ondernemen leeft. Ons initiatief is een groot succes”, zegt John van Duursen enthousiast. Van Duursen werkt bij Fair Ventures, de organisatie die in opdracht van de NCDO (Nationale Commissie voor internationale samenwerking en Duurzame Ontwikkeling) de BiDChallenge organiseert. “Eind november hebben we via ons internationale netwerk mensen opgeroepen om een businessidee in te sturen waarbij commercieel succes én het verbeteren van welzijn in ontwikkelingslanden centraal staat. We hoopten op 300 plannen, maar hebben er ruim 700 ontvangen.” De organisatie heeft de 40 beste ideeën uitgekozen. Van Duursen: “Deze mensen krijgen begeleiding van professionals uit het bedrijfsleven zodat zij hun concept verder kunnen ontwikkelen. Het project wordt daarnaast ondersteund door de ministeries van Economische- en Buitenlandse Zaken, een aantal stichtingen en grote bedrijven.”
Afvalbergen zijn zo nutteloos
Inmiddels hebben de Nederlandse kandidaten tijdens een expertisedag op 14 maart 2005 kennisgemaakt met elkaar, hun coach en eventuele investeerders. De ondernemersplannen zijn zeer divers en spitsen zich toe op landbouw, kleine industrie, onderwijs, toerisme, informatie- en communicatietechnologie, zorg, energie, woningbouw en water.
Architect Martijn Schildkamp ziet potentie in het recyclen van afval. “Van oud karton, aluminium en plastic flessen kun je huizen bouwen. Met verpulverd puin vul je zandzakken en van lege pakken sinaasappelsap maak je planken. In India is er afval genoeg. Veel mensen leven al in zelfgemaakte huizen. We kunnen ervoor zorgen dat die huizen wat beter en mooier worden en dat mensen bereid zijn om hun afval in te zamelen voor hergebruik. Afvalbergen zijn anders zo nutteloos en veroorzaken bovendien veel ziekten. Recycled afval kan een hele nieuwe functie krijgen.”
Exclusief koffiemerk
Marlies Batterink is in het dagelijks leven ambtenaar bij het ministerie van Landbouw. Samen met twee collega’s was ze voor haar werk in Costa Rica. “Daar kwamen we op het idee om voor de boeren een online koffieveiling op te zetten. Zij leveren hun bonen nu als halffabrikaat aan het Westen. Hier worden de bonen dan mooi verpakt of wordt er koffie van gemaakt. Maar het zou de boeren natuurlijk meer opleveren als ze ook het eindproces in eigen hand houden en hele koffiepakken kunnen exporteren. Wij willen een hip en exclusief koffiemerk introduceren en dat via een internetveiling verhandelen.”
Noord-Korea ontvangt het MKB met open armen
Volgens ondernemer Paul Tjia ontstaat er in Noord-Korea een hele nieuwe markt voor het outsourcen van ict-projecten. “In India gebeurt dit al volop. Nu daar echter veel grote bedrijven hun ict-activiteiten onderbrengen, dreigt het mkb buiten de boot te vallen. Maar in Noord-Korea worden mkb’ers nog met open armen ontvangen.”
Tjia begrijpt dat bedrijven wat huiverig zijn voor Noord-Korea. “Er hangen politieke spanningen rond dat land en ook de taal vormt een barrière. Maar daar moet je je niet door laten afschrikken. Ik denk dat Noord-Korea dezelfde weg gaat als China, dat op dit moment het meest gewilde import-, export en outsourcing land is. Noord-Koreanen kunnen softwarepakketten op maat maken, maar ook tekenfilms en computergames. En verder kun je denken aan een afzetmarkt voor Nederlandse softwaremakers in Noord-Korea. “Waarom zorgen we niet voor ict-diensten die de logistiek van bedrijven ondersteunen. Logistiek en distributie daar zijn we hier in Nederland keien in.”
Winnaars bekend op 3 juni
De veertig plannenmakers zullen de komende zes weken hard werken aan de uitwerking van hun businessideeën. De jury van de BiDChallenge maakt op 3 juni 2005 de tien, nationale en internationale, winnaars van bekend. Zij komen in aanmerking voor startbedragen tot 20.000 euro. NCDO en Fair Venture streven ernaar de tien beste initiatieven – met behulp van investeerders – voor het eind van het jaar ook daadwerkelijk tot bloei te laten komen.