Albert Heijn start het nieuwe jaar met de uitbreiding van het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma waar inmiddels 300 melkveehouders exclusief duurzame melk voor Albert Heijn leveren. Zowel het aantal zuivelproducten als het aantal melkveehouders waarmee wordt samengewerkt, wordt uitgebreid. Het logo van het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma is bovendien door Milieu Centraal uitgeroepen tot Top bedrijfslogo.
Albert Heijn wil beter eten voor iedereen bereikbaar maken. Dit doet de supermarktketen onder meer met een groot assortiment betaalbare, verse, gemakkelijke en duurzame producten. Albert Heijn gaat ook in 2021 verder met verbetering en verduurzaming van het assortiment in samenwerking met haar vaste leveranciers, boeren en telers. Door deze samenwerking kan Albert Heijn klanten precies vertellen van welke boeren en telers producten komen, wie erbij betrokken zijn en wat ermee is gebeurd. Zo weet iedereen wat hij of zij eet en waar de yoghurt, kaas of melk vandaan komt.
‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma
Met het programma ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’ zet Albert Heijn volgende stappen. Het aantal melkveehouders dat in dit programma meedoet, is met 10% toegenomen. Inmiddels leveren ca. 300 Nederlandse boeren melk die verwerkt wordt tot Albert Heijn-producten met het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-logo. “De boeren die meedoen aan het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma kennen wij één voor één en wij maken gezamenlijk afspraken over onze samenwerking”, aldus Constantijn Ninck Blok, directeur Vers bij Albert Heijn. “Voor de extra inspanningen krijgen de melkveehouders in het programma een premie van 5ct per liter bovenop de prijs van weidemelk. Door deze unieke samenwerking kunnen wij als Albert Heijn een duurzamere en transparante productieketen voor Nederlandse zuivelproducten realiseren.”
Door de uitbreiding van de samenwerking is het zuivelassortiment van Albert Heijn uitgebreid met onder meer AH Griekse stijl yoghurt, AH halfvolle en AH volle melk en Zaanlander belegen en oude kaas. Het assortiment bestaat nu uit 76 AH Hollandse zuivelproducten. Het programma ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’ draagt bij aan de ambitie van Albert Heijn om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen: niet alleen gezonder en gevarieerder, ook duurzamer.
Top bedrijfslogo door Milieu Centraal
Milieu Centraal is de onafhankelijke voorlichtingsorganisatie die consumenten informeert en adviseert in het maken van duurzame keuzes. Milieu Centraal beheert het Platform Keurmerkenwijzer waarop alle keurmerken voor duurzaamheid te vinden zijn die op voedselproducten staan afgebeeld. Het logo van het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma is uitgeroepen tot Top bedrijfslogo. Milieu Centraal beoordeelt alle beeldmerken voor duurzaamheid in de Keurmerkenwijzer op onafhankelijke wijze zodat consumenten zelf kunnen zien waar een keurmerk voor staat. Het logo van het ‘Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma is in de Keurmerkenwijzer als topbedrijfslogo erkend. Een bedrijfslogo behoort tot de top als het voldoet aan een strenge, betrouwbare controle en ambitieuze eisen op gebied van milieu, dierenwelzijn of mens en werk. Milieu Centraal vindt het belangrijk dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen voor een beter milieu en consumenten een duurzamere keuze bieden.