Tom Rodrigues, lid van de raad van bestuur van Ordina en voorzitter van de stichting Samenleving&Bedrijf (S&B), vindt dit in een aantal gevallen uiterst onterecht. Neem Ordina bijvoorbeeld. ‘MVO is bij ons onderdeel van de strategie van de onderneming. Ons programma heet ”Care IT”. Daarmee willen we onze kernkennis inzetten in de zorg op plaatsen waar die kennis anders niet terecht zou komen. We werken op drie sporen: de gezondheidszorg, ontwikkelingssamenwerking en maatschappelijke zorg. Zo hebben we in Almelo een project waarbij we kinderen en hun ouders uit achterstandswijken door een ict-cursus op school betrokken krijgen bij de school en in contact brengen met gemeentelijke diensten en voorzieningen.’
De EZ-actie negeren kan en wil hij echter niet. Rodrigues is immers voorzitter van S&B, het officiële landelijke netwerk van bedrijven die zich via verschillende projecten en initiatieven inzetten op maatschappelijk gebied. Ook een aantal andere leden van S&B, zoals Van Lanschot Bankiers, heeft zo’n brief ontvangen. ‘We hebben besloten niet te reageren op de brief van EZ, hoewel de irritatie erover soms erg groot was. Het initiatief van “blaming” en “faming” behoort tot de taak van de overheid zoals we die in juni vorig jaar met de minister-president en de staatssecretaris van EZ in de Ridderzaal zijn overeengekomen. Tijdens die bijeenkomst hebben we een nationale agenda voor maatschappelijk verantwoord ondernemen afgesproken, met verschillende taken voor de overheid en het bedrijfsleven. EZ werd verantwoordelijk voor het uitdelen van complimenten en aanmerkingen, maar de variant die het ministerie daarvoor heeft gekozen is een ongelukkige. De onderzoekers hebben alleen maar gekeken naar openbare informatie in het jaarverslag, op de website, niet naar activiteiten. We zijn op afstand getoetst. Er is geen enkel contact met de bedrijven zelf geweest. Zelfs niet om te controleren of de verkregen informatie juist was. Zo ontstaat een verkeerd beeld.’
Het ministerie van Economische Zaken is het overigens niet eens met de kritiek. Een van de ambtenaren betrokken bij het onderzoek benadrukt dat transparantie een belangrijk onderdeel is van maatschappelijk verantwoord ondernemen . Bedrijven moeten dus ook daarop presteren, zo zegt hij.
In mei organiseert de Sociaal-Economische Raad (SER) samen met S&B een bijeenkomst waarin nog meer de waarde en winstgevendheid ‘doe-kant van MVO’, zoals Rodrigues dat noemt, zal worden getoond. ‘Het is belangrijk dat geïnteresseerde ondernemingen kunnen zien wat er allemaal mogelijk is en dat ze nieuwe instappers en deelnemers aan het netwerk worden. Dat is onze taak: zorgen dat meer bedrijven meer in beweging komen. Dat is op de grote Europese MVO-conferentie in Maastricht al goed gelukt. Een aantal leden van S&B hebben daar voor euro 500.000 aan projecten afgesloten met maatschappelijke organisaties.’
Rodrigues benadrukt dat S&B ook graag iets wil doen met het Innovatieplatform. ‘Het gaat ook om maatschappelijke innovatie: negativisme doorbreken met creativiteit. Ik denk dat MVO-bedrijven daar bij uitstek goed in zijn.’
Gele kaarten
Namens EZ zijn honderd beursgenoteerde en 75 niet-beursbedrijven onderzocht op mate van MVO-informatie
110 bedrijven presteren onder de maat en krijgen per brief de kwalificatie ‘zoeker’, ‘hekkensluiter’ of ‘bezemwagen’
Samenleving&Bedrijf heeft 23 deelnemende bedrijven