e bezoekers werden tijdens de opening onderdeel van een groots opgezette stakeholdersgame. Bij deze stakeholdersgame werden de bezoekers onderverdeeld in vijf fictieve bedrijven die op het punt stonden een belangrijke keuze in hun bestaan te maken. Alle bezoekers namen deel aan een discussie bij één van de stakeholdersgroepen bij deze bedrijven. Er was geen uitkomst in de zin van een concreet antwoord op de vragen waar het bedrijf in kwestie voor stond. Het doel was vooral besef te kweken dat MVO een kwestie van lastige dilemma’s is, die in onderling overleg met bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden het beste te beantwoorden zijn. Het besef is er natuurlijk ook dat die dilemma’s er door de tijd heen anders uit zullen zien en er ook geen standaardantwoorden voor bestaan.

Tijdens de opening werd naast de stakeholdersgame ook de website en het eerste Maatschappelijk Verslag van MVO Nederland gepresenteerd. Uit de MVO-agenda in het Maatschappelijk Verslag blijkt dat Klimaatverandering bovenaan de maatschappelijke bedrijvenagenda staat. Opvallend is dat met name de bedrijven zichzelf een kleinere rol toedichten bij het agendapunt leefbaarheid.

MVO-agenda:

1. Klimaatverandering
2. Armoedebestrijding
3. Biodiversiteit
4. Concurrentiekracht
5. Arbeidsparticipatie
6. Mensenrechten
7. Kwaliteit van arbeid
8. Gezond leven
9. Duurzame Landbouw
10. Leefbaarheid

MVO Nederland gaat samen met honderd zeven initiële partners (bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden) ervaringskennis op het gebied van MVO uit wisselen. Daarnaast gaat ze samenwerking bevorderen en projecten starten en de kennis hierover toegankelijk maken voor anderen.

MVO Nederland is een zelfstandige organisatie, opgericht op initiatief van het Ministerie van Economische Zaken. Centraal voor MVO Nederland staan partijen die actief zijn op MVO-gebied. Tijdens de opening werd ook de ACC Award (Accountancy Award) voor het beste milieuverslag (Gasunie) en het beste maatschappelijk verslag (Philips) uitgereikt.