Woordvoerder Joris Wijnhoven van Milieudefensie heeft waardering voor het plan van D66 in Haarlemmerliede en Spaarnwoude om als gemeente aandelen Schiphol te kopen. Dit om het beleid van de luchthaven te beïnvloeden en te controleren. ,,Hartstikke goed dat gemeenten creatief bezig zijn en proberen invloed te krijgen op Schiphol. Maar ze moeten niet denken dat ze de zaken écht kunnen veranderen.”
Toch heeft Milieudefensie eveneens belangstelling om mede-eigenaar te worden van Schiphol. ,,Het zit er dik in dat wij straks ook een paar aandelen lusten. We hebben al aandelen Shell om gebruik te maken van het spreekrecht op de aandeelhoudersvergadering. Dat is publicitair interessant. Maar onze invloed is beperkt. Bij Shell wordt gestemd met de portemonnee en bij Schiphol zal het niet anders zijn.”
Een andere mogelijkheid is volgens Wijnhoven om Schiphol te houden aan de beloften in de prospectus die voor de beursgang moet worden uitgebracht. ,,Als er dingen op het gebied van duurzaamheid worden beloofd, dan kun je die aangrijpen om Schiphol daaraan houden. Ik ben ook benieuwd naar de groeiperspectieven.”
Milieudefensie hoopt overigens dat de gedeeltelijke privatisering, zoals onlangs besloten door het kabinet, niet door zal gaan. Wijnhoven stelt dat de gemeenteraad van Amsterdam de beursgang nog kan tegenhouden. ,,Als mede-aandeelhouder heeft Amsterdam een vetorecht. En er is in Amsterdam geen steun voor de privatisering. Wij vrezen dat alle hekken opengaan voor groei als de privatisering doorgaat.”
Niet alle kritische groeperingen zien heil in een aandeelhouderschap. ,,We hebben wel andere dingen aan ons hoofd”, zegt voorzitter J. Griese van het Platform Leefmilieu Regio Schiphol. ,,Als aandeelhouder heb je toch weinig te zeggen. ”