Twee derde van de verse kip in de supermarkten heeft geen dierenwelzijnskeurmerk. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Bij Jumbo heeft slechts 19 procent van de kip een keurmerk, DekaMarkt en Dirk volgen met 22 en 28 procent. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Dat is veel te weinig. De supermarkten hebben kennelijk geen boodschap aan het welzijn van de kip.”
Tussen de supermarkten bestaat een groot verschil in de diervriendelijkheid van het aanbod van vers kippenvlees. Bij sommige supermarkten steeg het aandeel van de keurmerken, maar bij Jumbo, Lidl en Vomar is het aandeel kip met keurmerk zelfs lager dan drie jaar geleden. “We hadden veel meer van deze supermarkten verwacht. Teleurstellend,” zegt Hilhorst.
Deen koploper
Bij Deen steeg het aanbod kip met een keurmerk juist aanzienlijk. Deen is de eerste supermarkt waar meer dan de helft van het aanbod een dierenwelzijnskeurmerk draagt. Hilhorst: “Deen laat zien hoe het ook kan. In hun assortiment is het aandeel keurmerkkip bijna drie keer zo hoog als bij achterloper Jumbo.” Na Deen volgt Plus, met 40 procent.
Onverschilligheid
Gemiddeld slechts 34 procent van de verse kip in de supermarkten heeft een dierenwelzijnskeurmerk. Niet veel hoger dan de 29 procent in 2017. Het kipschap loopt daarmee extreem achter op varkensvlees, waar inmiddels zeker 90 procent een keurmerk draagt. Hilhorst: “Het verschil is opvallend. Vanwaar de desinteresse van de supermarkten voor het welzijn van de kip? Onverschilligheid?”
Spar
Wakker Dier onderzocht voor deze steekproef de elf grootste supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar. Per supermarktketen werden drie filialen bezocht. Spar hoort bij de top twaalf grootste supermarkten, maar weigerde mee te doen aan het onderzoek. Spar geeft niet aan waarom zij geen openheid van zaken wil geven. “Een unicum voor Wakker Dier. Je zou denken dat Spar iets te verbergen heeft,” aldus Hilhorst.