Triodos Bank is uitgeroepen tot duurzaamste Nederlandse merk. Dat blijkt uit de Sustainability Index 2021, onderdeel van het jaarlijkse BrandZ™-onderzoek naar de top-30 meest waardevolle Nederlandse merken die communicatiegroep WPP en onderzoeksbureau Kantar vandaag lanceerden. Triodos Bank behaalde dit jaar de hoogste score op deze index van alle gemeten Nederlandse merken en verdiende daarmee de Special Award ‘Most Sustainable Brand’.
Volgens de onderzoekers heeft Triodos Bank zich consistent weten te positioneren als koploper in duurzaam bankieren. “Dat doen ze door geld te investeren in positieve sociale, ecologische en culturele verandering. Met duurzaamheid als kernwaarde verankerd, is het niet verwonderlijk dat dit tot uiting komt in de perceptie van het merk door de consument. Gezien als een uniek en doelgericht merk, vertoont het een sterk potentieel voor toekomstige groei.”
Maud Pinckers, hoofd marketing bij Triodos Bank Nederland: “Triodos heeft altijd een eigen positie gekozen en durft een standpunt in te nemen. Het merk staat voor een groeiende beweging van mensen die niet wachten op verandering van bovenaf maar zelf handelen. De hoge merkwaardering zien we als een erkenning voor onze inspanningen en van al die mensen die net als wij geloven in de veranderkracht van geld.”
Pauline Bieringa, algemeen directeur Triodos Bank Nederland: “De missie van Triodos Bank is om geld te laten werken aan een eerlijker, menselijker en groenere samenleving. Dat is harder nodig dan ooit. Ons klimaat en onze samenleving raken steeds meer ontwricht. We zien het aan de stijgende temperaturen. De biodiversiteit die achteruit holt. De armen die arm blijven, terwijl een steeds groter deel van onze welvaart in handen komt van steeds minder mensen. Grote vraagstukken die vragen om financiering van positieve verandering, maar ook om een compleet ander financieel systeem. Daar zetten we ons als koploper in duurzaam bankieren al 40 jaar voor in. Deze mooie score op de BrandZ Sustainability Index werkt daarbij stimulerend.”
Triodos Bank deed het niet alleen het best op de Sustainability Index van alle onderzochte Nederlandse merken, de bank verbeterde ook de eigen Sustainability Index van vorig jaar het meest. Maud Pinckers: “Door visie te koppelen aan veranderende klantbehoeftes en handelingsperspectief, en dit op een inspirerende en geloofwaardige manier tot leven te brengen, wint onze invloed en ons merk nog steeds aan kracht.”