Overal ter wereld trekken overheden zich terug op basistaken. De samenleving verwacht tegelijkertijd een extra maatschappelijke inzet van ondernemingen. Volgens voorzitter Tom Rodriguez van Samenleving & Bedrijf winnen bedrijven die aan deze roep gehoor geven de voorkeur van consumenten. Hij noemt een aantal in het oog springende ontwikkelingen: -De kracht van de Rabobank is de coöperatie, maar het is ook een uitstekende organisatievorm voor boeren in ontwikkelingslanden om zich economisch te ontwikkelen. De Rabobank helpt daarbij. Financieel-strategische advisering is een van de sterke punten van Fortis. Dat is dan ook de weg die deze bankverzekeraar is ingeslagen, door hulp aan maatschappelijke organisaties te bieden. De juiste mensen voor de job zoeken is wat Randstad tot een internationaal opererende uitzendorganisatie heeft gemaakt. Een taak die nu verbreed is door vrijwilligers te zoeken, die voor een lokaal salaris hun kennis tijdelijk willen inzetten in arme landen. De visie van TPG-bestuursvoorzitter Peter Bakker is inmiddels wereldwijd erkend als een baanbrekend: als vervoersdeskundige ervoor zorgen dat de voedseltransporten van het World Food Programma van de VN geoptimaliseerd worden. En er komt nog veel meer aan, waar ik nu nog niets over wil zeggen. Het bedrijfsleven wil zorgvuldig omgaan met de partners, die soms nieuw zijn.” Een groot deel van de genoemde voorbeelden komen uitvoerig terug in het nieuwste nummer van P+, dat vandaag wordt gepresenteerd.
Samenleving & Bedrijf begeleidt de initiatieven zorgvuldig, om de ervaringen een plaats te kunnen geven in de Kenniseconomie van Nederland en Europa. De verwachting is dat alleen door hoogstaande kwaliteit Europa concurrerend kan blijven met andere werelddelen. Rodriguez tegen P+: -Onze MVO-inspanningen zijn profijtelijk, zeker op lange termijn.”
En verder in deze P+ onder meer:
Van boerderij tot buurderij
In deze Special van 20 pagina’s schetst P+ hoe boeren de samenleving weer op hun erf kunnen lokken. Wie van zijn boerderij een buurderij maakt, heeft meer kans om te overleven. Als sluitstuk elf investeringstips, die de voedingsketen duurzamer maken en nog rendabel zijn ook.
Amerikaanse biologische boeren slimmer
Amerikaanse organic farmers zijn veel verder dan Nederlandse biologische boeren. Ze leveren eindproducten, in plaats van grondstoffen. Hun delicatessen staan te koop in de mooiste supermarktketen ter wereld: Whole Foods.
Minder dierproeven
Het aantal dierproeven in Nederland daalt. Veel te langzaam volgens Proefdiervrij, die allerlei alternatieven voorstelt. De industrie stelt: wij worden door wetten gedwongen de veiligheid van onze producten te garanderen. Procter & Gamble mindert dus wel, maar durft nog niet zonder.