Drie jaar geleden ben ik bij Goede Waar & Co gaan werken, omdat deze vereniging zo goed begrijpt hoe eenvoudig het eigenlijk is. Duurzaamheid heeft alles te maken met wat we consumeren. U en ik hebben macht. Veel macht. Behalve door eens per jaar geld aan goede doelen te doneren, steunen we de goede zaak ook door ‘goede waar’ in plaats van slechte te kopen. Kopen we vanaf nú normaal (eco)vlees in plaats van vlees uit de bio-industrie, dan is het morgen afgelopen met die dubieuze bedrijfstak. Bestellen we vanaf nú geen schol en (slip)tong meer in het restaurant, dan wordt morgen de Noordzeebodem niet meer omgeploegd. Daar zijn twee dingen voor nodig: we moeten weten wat er mis is met onze koopwaar en we moeten sámen in actie komen.
Ieder etiket zou standaard een websiteadres moeten vermelden, waar te vinden is waar een product vandaan komt en hoe het is gemaakt. Met de katoenchecker op onze website bijvoorbeeld kunt u nagaan hoe verantwoord uw kledingmerk is geproduceerd. Maar eigenlijk zou de site van ieder bedrijf deze informatie moeten geven. En zolang de overheid echt slechte waar niet verbiedt, zou er een waarschuwing op het etiket moeten staan. Net als op een pakje sigaretten. Op fout vlees zou dan staan: ‘product uit de grootschalige, intensieve veehouderij’. Dan weet de consument dat het ‘opgejaagd’ vlees is en dus minder van kwaliteit. En kan hij écht kiezen.
Maar de consument kan het niet alleen af. Hij heeft bevlogen ondernemers nodig die échte kwaliteitsspullen maken. Gelukkig komen er steeds meer ondernemers bij die eer willen behalen aan goede waar – Mens-, dier- en milieuvriendelijk gemaakte spullen.
Helaas zijn er nog veel producenten die zeggen: ‘de consument vraagt er niet om’, ‘de klant koopt het toch niet’. Argumenten die niet kloppen. Ten eerste zijn consumenten goed van vertrouwen. Wie niet weet dat er iets mis is met een product, vraagt ook niet om iets beters. Bovendien weet elke ondernemer dat een goed aanbod vraag creëert. Wie écht producten maakt die gezond zijn voor het individu maar ook voor de wereld, heeft er een ijzersterk marketingverhaal bij. Niet voor niets zijn miljoenen Nederlanders lid van organisaties die mens-, dier- en milieuvriendelijkheid promoten. Goede waar is een lifestyle van moderne mensen, die kwaliteit waarderen en het goede leven koesteren. En zich betrokken voelen bij de wereld.
Drs Hans J. Geluk is directeur Goede Waar & Co, www.goedewaar.nl.