Liever meer bewegen dan minder eten!
Prof. Han Kemper, emeritus hoogleraar aan het VU Medisch Centrum is heel duidelijk in zijn opvatting: bewegingsarmoede is een grotere boosdoener dan (te) veel eten en drinken. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde calorie-inname door de Nederlandse consument de afgelopen jaren zelfs is gedaald. Maar de balans tussen energie-inname en energiegebruik is almaar schever geworden door de nog snellere afname in beweging. Het resultaat: toenemend (extreem) overgewicht. Door de jaren heen neemt de lichamelijke activiteit vaak af (minder buitenspelen en achter de computer zitten, meer autorijden dan fietsen, bureauwerk in plaats van fysieke arbeid, met de lift in plaats van de trap, enz) met als gevolg dat we steeds zwaarder worden.
Samenwerken
Prof. Jaap Seidell van de medische faculteit (Voeding & Gezondheid) van de VU hekelt het -zwarte pieten’. De schuldvraag lost niets op, te meer daar het gaat om een multidimensionaal probleem. Veel huisartsen menen nog dat overgewicht te wijten valt aan factoren als genetische aanleg, luiheid en gebrek aan wilskracht van de patiënt en een gejaagd bestaan. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat ook omgevingsfactoren een belangrijke rol spelen: TV en computer; gevoel van onveiligheid jaagt mensen de auto in; veel, goedkoop en overal te verkrijgen voedsel; reclame en andere vormen van (commerciële) verleiding.
Seidell pleit voor een integrale en gecoördineerde aanpak door overheden, opleiders en opvoeders, de voedingssector, professionals én consumenten. In Frankrijk is recent door middel van een coalitie van industrie, overheid en onderwijs een succesvol project afgerond. De overheid voerde de regie bij de uitvoering, de consumenten werden actief betrokken en kregen er zelfs aardigheid in.
Verantwoordelijkheid industrie
De industrie wil onderdeel zijn van de oplossing en samenwerken met overheden, detailhandel, horeca, onderwijs en sportorganisaties. De VAI (samenwerkende voedingsindustrieën in Nederland) heeft een beleidsdocument -Terugdringen van overgewicht’ (www.voedingsindustrie-vai.nl, Actualiteiten, 21 april, beleidsdocument) opgesteld en aangeboden aan de minister van VWS. Hoofdmoot van dit beleid is een gedragscode over marketing van en reclame voor voedingsmiddelen, speciaal met het oog op jongeren. Daarnaast worden voorstellen gedaan ten aanzien van productsamenstelling en onderzoek (functionele ingrediënten en voeding met beperkte energiewaarde) en productinformatie (bijvoorbeeld over de voedingswaarde).
Samenvatting
Voldoende beweging en een verantwoord, gevarieerd voedingspatroon zijn van essentieel belang voor gewichtsbeheersing en preventie van overgewicht. Alleen een gezamenlijke aanpak, gericht op verantwoorde voeding en (meer) bewegen, zal duurzame resultaten opleveren voor zowel het individu als de volksgezondheid.