Vandaag de dag worden organisaties niet uitsluitend (meer) beoordeeld op hun economische prestaties. Ze moeten ook de vraag beantwoorden:
* hoe ze omgaan met hun maatschappelijke verantwoordelijkheid;
of, en hoe, ze hun sociale plichten vervullen, en
* hoe ze presteren op milieugebied.
Organisaties die zich richten op zakelijke successen op lange termijn moeten deze factoren op overtuigende wijze integreren in hun manier van ondernemen. Dit wordt Corporate Social Responsibility (CSR) genoemd, in Nederland spreken we meestal over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) of Duurzaam Ondernemen.
In deze Engelstalige gids worden de principes die van toepassing zijn en de beschikbare instrumenten besproken. Het geeft praktijkgeoriënteerde adviezen en aanbevelingen voor het implementeren van een managementsysteem dat invulling geeft aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van organisaties.
Deze CSR-praktijkgids helpt organisaties:
* het concept van duurzame ontwikkeling in een efficiënte bedrijfsvoering te verankeren.
* sociale verplichtingen (voor zowel werknemers als de lokale bevolking) en verantwoordelijkheid voor het milieu op een systematische wijze te ontwikkelen en te integreren.
* hun reputatie te behouden en te verstevigen.
* risico’s te minimaliseren.
de continuïteit van de organisatie op lange termijn te waarborgen.
Door zo’n managementsysteem kunnen organisaties aan belanghebbenden aantonen dat het management zich verplicht tot het nastreven van MVO-principes die in het organisatiebeleid en doelstellingen zijn geformuleerd, inclusief alle relevante wettelijke eisen.
84 blz.
Publicatiejaar: 2004
Zachte omslag
Prijs: € 25,40 excl. btw.