Voorbij Prefab heeft een primeur: het bedrijf heeft CO2-arm beton ontwikkeld met een CO2-reductie van 44%. En KIWA gecertificeerd. Directeur Dorien Staal legt graag uit hoe het bedrijf dit heeft bereikt.
Velen van onze partners en relaties tekenden het Betonakkoord. Daarmee hebben we met elkaar de ambitie uitgesproken om onze sector te verduurzamen. Ik, Dorien Staal, algemeen directeur bij Voorbij Prefab, ben me steeds meer gaan beseffen voor welke enorme uitdaging we staan en voel me verantwoordelijk om te onderzoeken wat ik binnen mijn cirkel van invloed hieraan kan bijdragen. En met de hoge CO2-footprint van beton is die link snel gelegd.
Al snel werd duidelijk dat je het verduurzamen van beton niet alleen kunt realiseren; daar is kennis en support van anderen bij nodig. Wij zijn een voorstander van het open transparant delen van kennis en inzichten. Vanuit die overtuiging kwamen er interessante mensen op ons pad. Zoals Theo Salet, decaan Bouwkunde van de TU/e en de betonspecialisten van het ingenieursbureau ABT. Met hen gingen we samen op reis met de bestemming: CO2-arm beton – in lijn met de ambities uit het Betonakkoord.
Samen met ABT en de betonexperts van Voorbij Prefab definieerden we de volgende ambitie: “We willen casco’s maken van CO2-arm beton, zonder dat we concessies doen aan productiesnelheid en kwaliteit.“ Op een gemiddelde dag maken we in onze geautomatiseerde en gerobotiseerde fabriek acht woningen. Afhankelijk van de ploegenindeling ontkisten we dan binnen 6 tot 18 uur. De ontwikkeling van de sterkte van het beton, direct nadat het gestort is, is dus van groot belang. ABT zette ons op het spoor van een hybride variant, waarbij we wel cement blijven gebruiken maar dat combineren met een alkalische activatie, bekend van geopolymeer beton.
Na maanden van onderzoekswerk kwamen we net voor de bouwvak op het punt dat we durfden te zeggen: “We hebben een technische doorbraak!” We kwamen op een mengsel dat aan de ene kant verwerkbaar blijft in ons proces, maar ook snel ontkist kan worden. En zo hebben we ons eerste doel behaald: duurzaam beton met maar liefst 44% minder CO2. Vrij vertaald betekent dat een besparing van 11.500 km rijden met de auto voor elk casco! Dit mengsel is geschikt om te ontkisten na 18 uur. Ons andere mengsel gebruiken we als we minder tijd hebben en al binnen 6 uur moeten ontkisten. Daar besparen we met deze doorbraak al 25% CO2. We zijn dat nog volop aan het doorontwikkelen.
Na de technische doorbraak begonnen we in de zomer aan fase twee: de certificering van ons CO2-arme beton. Waar we tijdens de technische fase zelf aan de knoppen konden draaien, moesten we nu op zoek naar de juiste knoppen om dit nieuwe beton te mogen toepassen in woningbouw projecten. Dat verliep voorspoedig, ons nieuwe CO2-arme mengsel is sinds vorige week KIWA gecertificeerd en daardoor mogen we ons nieuwe beton per heden toepassen in de gebouwde omgeving. Met deze certificering op zak realiseren we in november de eerste vier woningen voor ERA Contour en haar opdrachtgever woningbouwcorporatie Parteon.
We gaan alle projecten die nu voor 2021 op de planning staan, met dit nieuwe mengsel als Groene Voorbij Casco’s uitleveren. Dat is een belangrijke meerwaarde. We verwachten dat vanaf 2022 CO2-heffingen, MPG scores etc. een veel grotere rol gaan spelen en daarvoor biedt het Groene Voorbij Casco een interessante oplossing.
We onderzoeken momenteel hoe we de juiste ‘stempels’ kunnen krijgen om aan te tonen hoeveel CO2 je bespaart door het Groene Voorbij Casco toe te passen. We denken bijvoorbeeld aan registreren in de Nationale Milieu Database. Suggesties hierover zijn vanzelfsprekend meer dan welkom, we faciliteren graag.
Natuurlijk rest de vraag, wat was de sleutel tot succes? Zout bleek een belangrijke sleutel tot succes, specifieker gezegd Natriumsulfaat, een vorm van zout. Beton maken lijkt soms wel koken, we gebruiken o.a. grind en zand maar ook een snuf van dit en een snuf van dat. Eén van de ingrediënten om duurzamer beton te maken is hoogovenslak, en ons CO2-arme mengsel bevat veel hoogovenslak. Het geheim van de Voorbij chef in deze is dat wij dit hoogovenslak activeren met (een vorm van) zout! Dus binnenkort gaan wij dagelijks met veel plezier zout op de slakken leggen, daarmee dragen we bij aan een duurzame wereld. Daar gaan we voor.