Hoe verander je de veldboon van veevoer naar vleesvervanger? Dat is de missie van Faba Factory, een innovatielab voor de veldboon. Het concept is een samenwerking tussen BOON oprichter Michael Luesink, innovatie manager van BOON Food Concepts Elke Donkers en food designer Katja Gruijters. Samen willen zij de veldboon weer toegankelijk maken voor de consument en de peulvrucht omdopen tot een van de eiwitbronnen van de toekomst. Nu presenteren zij hun eerste product: Faba Tofu, de eerste veldbonen tofu in Nederland.
Faba Factory ontstond uit het project van Foodlab Pulses, een initiatief om de peulvruchten weer op de kaart te zetten. De missie van Faba Factory is simpel: de veldboon moet uit het veevoer-verdomhoekje en weer terug op de borden van zoveel mogelijk Nederlanders belanden. “Als we het dier uit de keten halen, kunnen we de landbouwgrond direct gebruiken om mensen eten te geven,” licht Michael toe. Met de tofu wil het drietal het eten van veldbonen weer aantrekkelijk maken. Daarnaast heeft BOON afgelopen maand worstjes en worstenbroodjes gelanceerd, die eveneens gemaakt zijn van veldbonen als hoofdingrediënt.
Een eigen identiteit
Een jaar lang onderzoek doen naar de peulvrucht resulteerde in Faba Tofu. De keuze viel op tofu, omdat deze vorm van vleesvervanger veel minder bewerkelijk is dan andere vleesvervangers. Zo blijft de veldboon dicht tot zijn oorsprong. Dit is ook terug te zien in de tofu, waarin een patroon van de veldboon te zien is. Hiermee creëert Faba Factory op een organische manier awareness voor deze boon en geeft het een eigen identiteit.
“We hebben in een relatief korte tijd al veel moois neergezet”, vindt Leusink. “En er
zit veel toekomstmuziek in.” Elke rekent op een brede doelgroep. “Ik denk dat dit heel interessant is voor mensen die de overstap willen maken van vlees naar plantaardig en daarbij hulp nodig hebben van enkele tussenproducten, zoals onze tofu.” De drie willen hun innovatielab dan ook zeker voortzetten. Elke: “We hebben echt een concept ontwikkeld. Niet alleen een product. Faba Factory is een bron van inspiratie, educatie en innovatie.”
Naast het ontwikkelen van producten, toont Faba Factory aan dat het een echte bron van inspiratie, educatie en innovatie is. Om een verandering teweeg te kunnen brengen, is continue innovatie van essentieel belang. Het innovatielab kijkt dan ook voortdurend naar de mogelijkheden voor opvolgers van de Faba Tofu. Zo blijven zij zich verdiepen in de voedingswaarden en mogelijke toepassingen om voedzame producten te kunnen ontwikkelen. Ook zijn er plannen om workshops te organiseren voor consumenten zodat zij kunnen leren hoe zij eigen tofu van Nederlandse bodem kunnen maken.
Faba Tofu van Faba Factory debuteert tijdens de Dutch Design Week (17 t/m 25 oktober).