De Fair Trade Software Foundation (FTSF) roept Nederlandse IT-bedrijven op; kennis te delen met de Keniaanse sociale onderneming ‘The Slumcode Group’. Slumcode, dat zich richt op kansarme jongeren, werkt aan een web- en mobiele applicatie om de lokale werkgelegenheid een impuls te geven. Om niet te blijven steken tijdens de ontwikkeling van deze apps, is specialistische Europese IT-kennis vereist.
Met IT sociale impact maken in Nairobi
Duizenden Keniaanse jongeren die richting informatica (ICT) willen studeren, hebben te maken met een laag onderwijsniveau. Hierdoor krijgen ze een ongunstige positie op de arbeidsmarkt. Door jongeren loopbaanbegeleiding, ICT-vaardigheidstrainingen en toegang tot computers en internet te geven; probeert sociale onderneming Slumcode (dat lid is van de Fair Trade Software Foundation) kansarme jongeren in Nairobi te helpen. Ook digitaal faciliteert Slumcode initiatieven, zoals online trainingen en remote IT-klussen.
Europese codeer kennis cruciaal
Samen met het Keniaanse mediabedrijf Creatives Hub, werkt Slumcode sinds kort met jonge techneuten aan een webapplicatie en mobiele app om regionale arbeidskansen nog verder te verbeteren. De apps zullen een grote groep freelancers – bestaande uit onder andere webdevelopers en hardware reparateurs – in staat stellen om sneller aan opdrachten te komen.
Hoewel ontwikkeling van de apps gestaag verloopt, is hulp noodzakelijk voor succesvolle voltooiing. Zo wordt aanvullende kennis van het Laravel Framework en PostgreSQL gevraagd om de webapp af te maken. Bij de mobiele app is juist kennis nodig van het Flutter framework (Android en IOS). Verder zoekt het team ook naar support en expertise op gebied van Hosting, Cloud Computing Diensten, Testing en Quality Assurance.
Positieve publiciteit
Europese techbedrijven die hulp willen bieden, doen dit op vrijwillige basis, vanuit het principe ‘kennis delen’ van de Fair Trade Software Foundation. Hulpverlenende bedrijven krijgen de kans om nieuwe partnerships te realiseren. Ook mag het project van Slumcode opgevoerd worden binnen marketing- en communicatie-uitingen.
Voor meer informatie kunnen organisaties zich melden bij FTSF of via Competa IT; hoofd ambassadeur van de Foundation.