Wegwerpwaterflessen? Niet voor de Bijenkorf. Op 29 september 2020 heeft de Bijenkorf zich aangesloten bij de Dopper Wave. Als onderdeel van deze internationale beweging belooft de Bijenkorf om geen plastic wegwerpwaterflessen meer aan te bieden aan klanten en medewerkers. In plaats daarvan worden dranken in een duurzamer alternatief aangeboden. De impact die de Bijenkorf hiermee maakt? “We besparen hiermee ruim 65.000 plastic wegwerpflessen. Per jaar”, aldus Justin Pariag, hoofd van de Duurzaamheidsafdeling binnen de Bijenkorf.
Dubbel trots
150 jaar geleden werd de Bijenkorf opgericht. Wat klein begon, is inmiddels uitgegroeid tot een warenhuisketen waar we in Nederland trots op zijn. Met zo’n 3.000 medewerkers, een assortiment bestaand uit de meest luxe merken en internationale aantrekkingskracht.
“In 2016 voegde het bedrijf nog een reden toe om trots te zijn. In dat jaar lanceerde de Bijenkorf duurzaamheidsambities,” vertelt Pariag.“In 2025 willen we alleen nog duurzamere merken verkopen.”
De Bijenkorf is hiermee de eerste retailer ter wereld die zo’n belofte maakt. In de praktijk betekent dit dat de Bijenkorf dagelijks in gesprek is met de merken die ze verkopen om samen te werken aan hun duurzaamheidsambities. Want juist omdat zij zo’n grote retailer zijn, vindt de Bijenkorf het belangrijk om hun platform verantwoord te gebruiken. Om consumenten en merken te verenigen om samen te werken aan een duurzame wereld.
De stip staat op de horizon.
Plastic lang niet altijd zo fantastic
Voor de retailsector vormen grote hoeveelheden wegwerpplastic een flinke uitdaging. Iets wat de Bijenkorf erkent en daar ook mee aan de slag is gegaan in de gehele bedrijfsvoering. En als je gesprekken aangaat met je merken, kan het zijn dat je ook zelf wordt uitgedaagd… Zo voeren Dopper en de Bijenkorf al sinds het begin van hun samenwerking in 2015 gesprekken over hoe de Bijenkorf afstand kan doen van plastic wegwerpwaterflessen.
Pariag: “Dit lijkt misschien heel simpel, maar dat is het helaas niet. Klanten willen graag een flesje voor onderweg meenemen en daarom werden in onze restaurants plastic wegwerpwaterflessen aangeboden. Daarnaast waren ook onze medewerkers het gewend om een flesje te kunnen pakken.” Kortom: de Bijenkorf moest zowel voor als achter de schermen aan de slag om deze ambitie mogelijk te maken.
Pariag en zijn team hebben eerst in kaart gebracht welke soorten wegwerpplastic er vanuit de Bijenkorf werden aangeboden. Na deze grondige analyse hebben ze gezocht naar duurzame alternatieven van bijvoorbeeld glas of blik. Tegelijkertijd zijn ze achter de schermen in gesprek gegaan met de storemanagers over de negatieve gevolgen van wegwerpwaterflessen. Met als resultaat dat alle medewerkers nu uit blik of glas kunnen kiezen of een herbruikbare fles gebruiken, zoals een Dopper.
Waar medewerkers eerst dachten dat afscheid nemen van wegwerpwaterflessen onmogelijk was, kijken dezelfde medewerkers nu verrast op over hoe makkelijk het uiteindelijk werd doorgevoerd. Bonuspunt: ook klanten zelf lopen nu vaker met een herbruikbare fles rond! Daar worden we nou echt blij van.
Duurzame koplopers
In september tekende de Bijenkorf de Dopper Wave-verklaring waarmee de organisatie belooft om geen plastic wegwerpwaterflessen meer aan te bieden aan klanten en medewerkers. Hiermee sluit de Bijenkorf zich aan bij de Dopper Wave: een internationale beweging bestaande uit meer dan 1.500 duurzame koplopers zoals bol.com, WNF en Ace & Tate, die gezamenlijk aandacht vragen voor de problematiek rondom plasticvervuiling door wegwerpwaterflessen. “Met de Dopper Wave willen wij mensen en organisaties inspireren om aanpassingen te doen in hun dagelijks leven die een grote impact tot gevolg hebben: schonere oceanen”, aldus Virginia Yanquilevich, CEO van Dopper.
Over de vraag of het de moeite waard is geweest, hoeft Pariag niet lang na te denken. “Absoluut. Met het tekenen van de Dopper Wave besparen wij 65.000 plastic wegwerpflesjes per jaar die dus ook niet meer in het milieu terecht kunnen komen!”