Naïf Natural Skincare is officieel gecertificeerd als Benefit Corporation, oftewel ‘B Corp’. Het Nederlandse Tony’s Chocolonely, Dopper en ook Patagonia. zijn een aantal pracht voorbeelden die het natuurlijke skincare merk voor gingen. B Corps zijn leiders met één gezamenlijk doel: het herdefiniëren van succes in de zakenwereld. Sociale impact, verantwoordelijkheid, transparantie en duurzaamheid, dat is waar de wereldwijd 2.500 bedrijven met een B Corp certificaat voor staan.
Wat is B Corp?
Gecertificeerde B Corporaties zijn sociale ondernemingen met een winstoogmerk. Een B Corp certificaat is, anno 2020, een van de meest krachtige manieren om geloofwaardigheid, vertrouwen en waarde te genereren. “B Corps leven de hoogste standaarden voor zowel milieu als maatschappij na. Het is een enorme mijlpaal dat Naïf zich nu onder deze bedrijven mag scharen,” vertelt Jochem Hes, één van de twee oprichters van Naïf.
Door de ballotage
Het bemachtigen van het Amerikaanse certificaat is een uitgebreid traject, waarbij een groots bedrijfsonderzoek wordt uitgevoerd. “Alle B Corp assessments voldoen kost veel tijd en moeite. Je wordt gedwongen naar verschillende facetten binnen je bedrijf te kijken; bestuur, personeel, samenleving en de omgeving worden uitvoerig gecheckt.” Veel aanpassingen hoefden er echter niet gedaan te worden bij het huidverzorgingsmerk. Hes: “Het zit in ons DNA, we weten niet beter. Een B Corp certificaat draagt bij aan de interne en externe bewustwording van je bedrijf en zet de zaken op scherp voor de toekomst.”
De missie van Naïf: change the world of personal care
Nadat Jochem Hes en Sjoerd Trompetter vader werden, kwamen ze erachter dat zelfs verzorgingsproducten voor baby’s vaak schadelijke ingrediënten bevatten. Vanuit die behoefte werd in 2013 Naïf geboren. Het duo bracht natuurlijke verzorgingsproducten voor baby’s en kinderen op de markt. Pure kwaliteit, met daarin alleen ingrediënten die je kleintje echt nodig heeft. Vrij snel hierna greep ook de milieubewuste jonge vrouw naar de kinderproducten en dus werd de doelgroep uitgebreid met een vrouwenlijn.
Goed voor mens en natuur
Naïf houdt het, zoals de naam het al aangeeft, graag simpel. Het merk gaat ervanuit dat iedereen Naïf moet kunnen winkelen. Zorgeloos en zonder valse beweringen of ingrediënten die slecht zijn voor mens en natuur. Dat kan enkel met natuurlijke, vegan en duurzame producten. De producten van Naïf bevatten geen chemische ingrediënten als minerale oliën, chemische conservering of harde chemicaliën. Alle producten en verpakkingen zijn plasticvrij en ook de distributie gaat op natuurlijke wijze. Samen met de Plastic Soup Foundation wil Naïf bijdragen aan de bewustwording van de effecten van microplastics op de natuur. Niet gek dus, dat het bedrijf nu B Corp gecertificeerd is.
Samen een duurzame economie opbouwen
Gecertificeerde B Corporaties zijn een nieuw soort corporate, één die doelen en winst in evenwicht houden. Deze bedrijven zijn wettelijk verplicht rekening te houden met de impact van hun beslissingen. Ze zijn verantwoordelijk voor hun klanten, werknemers, leveranciers, gemeenschap en het milieu. Het is een gemeenschap van leiders die één gezamenlijk doel nastreeft: bedrijven mét winstoogmerk inzetten om de kracht van zaken doen te gebruiken om een inclusieve en duurzame economie op te bouwen. Een global movement waar Naïf graag bij hoort. “We willen meer bedrijven stimuleren mee te doen, dat er maar vele mogen volgen,” aldus Hes.