En mede vanwege dat ‘groene ondernemen’ is hij uitgegroeid tot de grootste autohersteller in Europa. De tachtig werknemers repareren jaarlijks zo’n 6000 tot 7000 beschadigde auto’s. En zetten daarmee euro 6 à euro 7 mln om.

Van de spuitlakken is 95% op waterbasis, er wordt zo mogelijk gewerkt met gerecyclede onderdelen en wat de apparatuur aangaat zoekt Brouwers constant naar de schoonste spuiten. En de werkhallen doen wat reinheid aangaat niet onder voor de showroom van een doorsnee autodealer.

Brouwers, niet in pak maar met een gewone trui, vindt het vanzelfsprekend dat hij de natuur zoveel mogelijk spaart bij zijn werkzaamheden. ‘Als je er gewoon nuchter over nadenkt, is het niets bijzonders. Ik wil mij ook niet schuldig voelen als er straks geen bomen meer zijn. Of als mijn kleinkinderen niet weten wat gras is.’

Waarom is Brouwers zo begaan met de natuur? Zitten zijn wortels in Groen Links?

‘Daar heb ik niks mee van doen. Ik heb oog voor alles om me heen. Ik stoor mij als ergens iets in het water gedonderd wordt. Bij mijn vorige werkgever was ik er al attent op dat afval netjes afgevoerd werd en niet op de dump terechtkwam.’

Achttien jaar geleden startte de Limburger vanuit een woonhuis – het staat er nog steeds – met een groot grasveld. De meeste sprietjes zijn ingeruild voor een betonvloer. Dat wel. Door de groei van eenmansbedrijf tot een internationaal opererend schadebedrijf is er nu een werkoppervlakte van bijna 4500 vierkante meter.

Al doende bleek dat zijn vriendelijke houding tegenover het milieu geld oplevert. ‘In het begin kost het wel wat meer, maar uiteindelijk krijg je het dubbel en dwars terug.’

Het start al bij eenvoudige zaken. ‘Als je een bus verf hebt, laat die dan niet openstaan, maar doe het deksel erop. Iedere dag verdampen er enkele millimeters, die in de lucht komen. Dat kost geld. Want de verf komt zo niet op de auto.’

Toeleveranciers benaderen het Roermondse bedrijf om nieuwe, veelal milieuvriendelijker producten te testen. Zoals met de vervanger van het metalen verfblik. De verf zit nu in een recyclebaar plastic busje, waar ook nog eens meer uitgehaald kan worden.

Milieuvriendelijk repareren en herstellen bespaart niet alleen geld bij het gebruik van materialen en hulpmiddelen, ook scheelt het ziekteverzuim. Werknemers en omwonenden ademen geen schadelijke stoffen meer in.

Brouwers loopt vaak vooruit op nieuwe en strengere milieuwetgeving. Zo is hij haantje de voorste bij de introductie van efficiëntere bedrijfsmethodes. ‘Als je trendsetter bent op milieugebied, zet zich dat onbewust voort in alles wat te maken heeft met je bedrijfsvoering.

‘Het innovatieve wordt deel van je leven. Je valt van het een in het ander.’ Zo is zijn bedrijf een van de weinige in Nederland die de schade kunnen herstellen van de nieuwe BMW 5-serie, een auto die uit veel aluminium bestaat. Dit metaal vergt speciale reparatietechnieken en gereedschappen.

Intussen heeft Brouwers de goeroestatus bereikt. Mede doordat hij in binnen- en buitenland als voorbeeldbedrijf uitleg geeft over ‘ verantwoord ondernemen ‘. Met de toetreding van de tien nieuwe EU-landen is er nog veel ambassadeurswerk te verrichten voor een schoner milieu, juist bij schadebedrijven, weet Brouwers uit eigen ervaring. ‘Ik ben zo’n beetje in alle nieuwe lidstaten geweest. Daar gebeurt dus alles nog echt ouderwets.’

Opvallend is dat de Limburger bij het grote publiek niet te koop loopt met zijn groene werkwijze. Hij adverteert niet in bladen met een groen karakter.

Brouwers denkt dat de groep klanten die vanwege het groene karakter zijn bedrijf kiest, hooguit enkele procenten is. ‘En die weten dat vooral door mond-tot-mondreclame. Je moet het ook hebben van klanten die er geweest zijn, die weten hoe je presteert en waarom je het zo doet.’

coerts@inn.nl

Milieuprijzen
Peter Brouwers dingt mee naar de milieuprijs European Awards for the Environment. Het gaat daarbij om een competitie waarbij de winnaar op 1 juni bekend wordt gemaakt tijdens de zogeheten Green Week.

Eind vorig jaar won Brouwers de prijs voor Maatschappelijk verantwoord ondernemen van de provincie Limburg. Hij liet daarbij DSM en Océ achter zich. Brouwers gooide eerder hoge ogen bij de landelijke duurzaamheidprijs, waar toen brouwerij en provinciegenoot Gulpener als winnaar uit de bus kwam. Ook ging hij net niet met de hoogste eer strijken in de landelijke verkiezing van Het ei van Columbus, een prijs van meerdere ministeries voor innovatie en duurzaamheid.