Afgelopen dinsdag vond de derde editie van het HeroFestival plaats. Het evenement – een co-creatie van HortiHeroes en ImpactCity – ging tegen alle verwachtingen niet alleen online, maar ook live door. In het Louwman Museum kwamen ondernemers, overheden, kennisinstellingen, startups en scale-ups samen om vernieuwing in de Food & Flower industrie aan te jagen. Naast verschillende sessies met toonaangevende sprekers van binnen en buiten de sector, werden er ook prijzen uitgereikt. Futureproof werd uitgeroepen tot winnaar van het HortiHeroes Intrapreneurship Programma en nam de cheque van € 10.000,- mee naar huis. FutureProof is een online tool voor ondernemers om duurzaamheidsacties snel inzichtelijk te krijgen, makkelijk te communiceren met klanten en personeel en op elk vlak een volgende stap te zetten.
Het stralend middelpunt van het HeroFestival zijn elk jaar de helden van het HortiHeroes Intrapreneurship Programma. Na maanden van training en het opzetten van hun eigen startup, kregen zij het podium om de concepten te pitchen. De jury, bestaande uit Michiel Roelse (Topsector T&U), Tijl Hoefnagels (Rubio VC, InnovationQuarter en FFF) en Joyce Lansbergen (LG Flowers), wees FutureProof als winnaar van de vijf pitches aan. FutureProof ontwikkelt een online tool voor ondernemers om duurzaamheidsacties snel inzichtelijk te krijgen en makkelijk te communiceren met klanten en personeel. De initiatiefnemers van FutureProof, Klaas van Egmond (Delphy), Rens Peperkoorn (Royal FloraHolland) en William Sonneveld (Havecon), gingen naar huis met een cheque van 10.000 euro om in hun startup te investeren.
Opschudden met Topsector pitches en Constantijn van Oranje
De dag werd afgesloten met de pitches voor de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen Innovation Prize en motiverende betogen door Puck van Holsteijn, directeur HortiHeroes en Constantijn van Oranje, special envoy van Techleap.nl.
Puck van Holsteijn: ‘We kunnen geen handen schudden, maar we kunnen vandaag én morgen wel zorgen voor opschudding in de Food & Flower industrie, met een steeds groter wordende community. Onze oproep: wij hebben partners en talent nodig om de sector te blijven vernieuwen. Want meer HortiHeroes = meer innovatie = meer impact.’
De boodschap van Constantijn van Oranje (Techleap.nl) sloot hier naadloos op aan: ‘Als het niet in Nederland gebeurt, zal het ergens anders gebeuren. Alles wat je nodig hebt, is in Nederland, maar je moet weten waar je het kunt vinden. En hang niet alles op aan de technologie. Je technologie mag dan geweldig zijn, maar daarmee bouw je geen bedrijf op. Je moet een markt hebben, klanten en je supply chain begrijpen. Werk daarvoor samen met talent van binnen en buiten de sector.’
Foto: De initiatiefnemers van FutureProof (vlnr)Rens Peperkoorn (Royal FloraHolland), William Sonneveld (Havecon)en Klaas van Egmond (Delphy), gingen naar huis met een cheque van 10.000 euro om in hun startup te investeren. (foto:Floris Heuer)