Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is een aantal jaar geleden in zwang geraakt. Consumenten en aandeelhouders willen niet alleen informatie over financiële prestaties, maar vinden het ook steeds belangrijker hoe een beursgenoteerd bedrijf omgaat milieu en maatschappelijke problemen.
Maar ondanks dat ondernemingen in hun jaarverslagen steeds meer aandacht aan mvo besteden, zijn de consumenten niet tevreden. Ze hebben het gevoel weinig tot geen invloed te hebben op het mvo van ondernemingen. Ze hebben wel een sterk instrument in de hand als ze vinden dat een onderneming zich ‘slecht heeft gedragen’: het boycotten van de producten.
Uit het onderzoek blijkt dat de pers en de media (27 procent) het minste vertrouwen genieten als het gaat om mvo. Internationale bedrijven (28 procent) en de Nederlandse overheid (29) genieten meer vertrouwen dan de pers, maar minder vertrouwen dan grote Nederlandse bedrijven (35) en de Verenigde Naties (49 procent).
Het meeste vertrouwen gaat naar niet-gouvermentele organisaties zoals Artsen Zonder Grenzen, Novib, Natuurmonumenten (49 procent) en vakbonden en vakverenigingen (57 procent).