Het nieuwe boek “7 Roles to Create Sustainable Success” van Carola Wijdoogen biedt concrete handvatten om duurzame transities in bedrijven en organisaties te versnellen. De internationale boeklancering vindt plaats op 6 oktober tijdens de Week van de Duurzaamheid met een internationaal webinar vanuit het Utrecht Science Park.
“Een duurzame strategie omzetten naar concrete actie en innovatie is voor veel bedrijven een uitdaging. Ook voor bedrijven die er al langer mee bezig zijn. Deze duidelijke tweedeling tussen bedrijven heeft mij verrast, mogelijk zien bedrijven die al wat langer bezig zijn dat duurzaamheid juist nu kansen biedt om in de lead te blijven”, aldus Carola Wijdoogen, voormalig Directeur Duurzaam Ondernemen bij NS (2010-2019) en nu directeur van Stichting Sustainability University.
Wijdoogen schreef op basis van wetenschappelijk onderzoek, haar eigen en de ervaring van andere duurzaamheids professionals in de wereld een uniek boek met concrete handvatten om duurzame transities in bedrijven en organisaties te versnellen. Op 6 oktober 2020 vindt tijdens de Week van de Duurzaamheid de internationale boeklancering plaats van haar nieuwe boek “7 Roles to Create Sustainable Success” o.a. met inzichten van 25 gerenommeerde duurzaamheid professionals wereldwijd zoals Kate Raworth (Doughnut Economy), Todd Cort (Yale SOM) en internationale duurzaamheidsmanagers van SIFCA group, Levi Strauss & Co., Interface Europe, KPN, Unilever Benelux, Microsoft, Philips International B.V, DSM, Ingka Group en Google.
Er is een duidelijke businesscase voor duurzame strategieën. Bedrijven die hun impact begrijpen en verbeteren, zijn bijvoorbeeld beter in staat om operationele, regelgevende en reputatierisico’s te beheren, nieuwe producten te ontwikkelen en andere markten aan te boren. De internationaal overeengekomen kaders zoals de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de VN bieden een wereldwijde agenda en stellen bedrijven in staat systemen te transformeren die zowel de mens als de planeet ten goede komt. Ook de politieke wil is meer dan ooit zichtbaar, zo staat in het onlangs verschenen Europese klimaatactieplan dat CO2 rechten voor vervuilende industrieën verder beperkt worden. En heeft, tijdens Prinsjesdag, het Nederlandse kabinet plannen voor een Nederlandse CO2-belasting gepresenteerd. Voor bedrijven kan de COVID periode een cruciale fase zijn om de keuze te maken voor (het aanscherpen van) hun duurzame strategie en voorop te lopen. Om het beoogde succes te behalen is het daarbij dan wel van belang dat de strategie ook in de praktijk wordt omgezet tot concrete actie en innovatie. In het webinar ter gelegenheid van de boeklancering wordt – net als in het boek – ingegaan op de vraag wat daarvoor nodig is.