‘De afgelopen jaren is de werkgelegenheid bij de multinationals en de grote beursgenoteerde bedrijven nauwelijks gegroeid. De banengroei, en daarmee de groei van de welvaart, is vooral gegenereerd door het middelgrote bedrijf, in het bijzonder door het familiebedrijf.’ Pieter-Jan van den Brink, directeur van de divisie wholesale Nederland van ING Bank, is er stellig over: ‘Het midden- en kleinbedrijf is de ruggengraat van de Nederlandse economie.’
Dat die ruggengraat van de Nederlandse economie al op verschillende niveaus bezig is met maatschappelijk verantwoord ondernemen , is voor Philip Drontmann, manager Corporate Social Repsonsibility van ING Bank, een ervaringsfeit. ‘Maar’, zo zegt hij, ‘die bedrijven noemen het niet altijd zo. Ik ken bijvoorbeeld een transportondernemer die verse producten levert aan supermarkten. Om niet verstrikt te raken in de spits en omdat de verse producten er vroeg moeten zijn, wil hij het liefst voor zeven uur leveren. Maar ja, dat vinden de buurtbewoners niet allemaal even leuk vanwege de geluidsoverlast. Dus heeft hij koelingsapparatuur die nauwelijks geluid maakt. Daarnaast bespaart hij benzine omdat zijn vrachtwagens niet in de file staan. Hij heeft er profijt van, maar de omgeving en het milieu ook. Maar het zou niet in hem opkomen om dit verantwoord ondernemen te noemen.’
Margot Cooymans, consultant bij Good Company dat mede-initiatiefnemer van de prijs is, voegt daaraan toe: ‘De maatschappelijk verantwoord opererende ondernemer is vaak pro-actiever met innovaties. Dat heeft te maken met open oog en oor voor wensen en verwachtingen van klanten en omgeving.’ Voor ING Bank is de voorbeeldfunctie en de kennisoverdracht aan andere bedrijven een van de achterliggende gedachten van de prijs. Drontmann: ‘Bij ING Bank ontstond op een gegeven moment het idee om een ondernemersprijs in het leven te roepen. De gedachte was dat ondernemers veel van elkaar kunnen leren, door uitwisseling van kennis, ideeën, ervaringen. Gezien onze eigen ervaringen en producten met name op het gebied van verantwoord ondernemen , lag de keuze voor een ondernemersprijs voor maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de hand.’
Drontmann en Cooymans benadrukken dat alle bedrijven die een stap hebben gezet om verantwoorder te ondernemen, welkom zijn om mee te doen. Drontmann: ‘Alle ondernemingen die zich aanmelden, mogen meedoen aan zogenoemde rondetafelbijeenkomsten. Daar kunnen ze luisteren en vragen stellen aan bedrijven die al meer ervaring hebben met verantwoord ondernemen . Dat leereffect vinden wij heel belangrijk. Het is niet makkelijk voor bedrijven om elke dag maar weer die keuze te moeten maken: snel geld verdienen op de korte termijn of juist wat verder vooruitkijken. Wij willen met deze prijs de dilemma’s zichtbaar maken. Dat is voor ons ook interessant, want dan kun je beter inspelen op de behoeften van je klanten.’ Cooymans: ‘De prijs kan meer ondernemingen bewust maken van hun mogelijkheden op gebied van duurzaamheid of op maatschappelijk gebied. Zonder bestraffend vingertje. We willen juist de ondernemingen die meedoen een schouderklopje geven.’
Bedrijven die zich aanmelden wordt gevraagd de zogenoemde MVO-scan in te vullen. Deze scan is samengesteld op basis van de scan van de duurzaamheidsdesk – een onderdeel van Good Company – en de niet-financiële indicatoren van ING Bank. Drontmann: ‘De 32 vragen zijn eenvoudig en vooral gericht op concrete handelingen of acties die ondernemers en hun bedrijven doen. De ”spin off” van de aanmeldingen is ook dat we in kaart kunnen brengen wat er in het segment van bedrijven met een omzet tussen euro 5 mln en euro 250 mln al gebeurt aan maatschappelijk verantwoord ondernemen .’
De selectie van de genomineerden en de winnaar wordt gemaakt door een jury van deskundigen uit het brede veld van verantwoord ondernemen .
De prijs is een ruwe diamant, die elke twee jaar moet worden doorgegeven. Drontmann: ‘Een diamant is een symbool van duurzaamheid. Maar die duurzaamheid moet geslepen worden. Elke winnaar van de Care & Profit Prize zorgt voor een extra facet en zo wordt de ruwe diamant uiteindelijk een prachtig geslepen steen.’
Care & Profit Prize
– De Care & Profit Prize is een prijs voor in Nederland gevestigde bedrijven en instellingen met een omzet
– tussen de euro5 mln en euro 250 mln.
– De prijs, een ruwe diamant, zal een keer in de twee jaar uitgereikt worden aan een onderneming of instelling die succesvol is met sociaal, maatschappelijk en ecologisch ondernemen. Uitgangspunt daarbij is dat duurzame winst en bedrijfseconomische resultaten elkaar versterken.
– De prijs is een initiatief van ING Bank in samenwerking met Good Company en Het Financieele Dagblad.
– Bedrijven die in aanmerking willen komen voor nominatie, kunnen zich aanmelden via de grotere kantoren van ING Bank of via www.careprofit.nl.
– De winnaar wordt op 6 oktober bekendgemaakt.