Zalando, Europa’s grootste online platform voor mode en lifestyle, lanceert binnenkort een nieuw aanbod op de Nederlandse markt: de categorie Pre-owned. Zoals al was aangekondigd in februari van dit jaar, is het nieuwe aanbod gericht op klanten die pre-owned items willen kopen en op klanten die ze bij Zalando willen verkopen tegen een Zalando-cadeaubon. Dit aanbod wordt beschikbaar voor miljoenen klanten in Europa, met dezelfde look and feel en het ongeëvenaarde gemak van Zalando.
Vandaag lanceert Zalando het nieuwe pre-owned aanbod in Duitsland en Spanje. Begin oktober gaat de categorie live voor klanten in Nederland, België, Frankrijk en Polen. “De interesse in pre-owned mode is groot en groeit, vooral bij millennials. We weten dat onze Nederlandse klanten graag duurzame keuzes maken en items die ze niet langer dragen, willen inruilen om plaats te maken voor iets nieuws. Echter missen klanten een gemakkelijke en betrouwbare oplossing die alles combineert: moeiteloos inruilen van items die ze niet meer dragen en een aangename ervaring bij het online shoppen van pre-owned mode. Zalando is het eerste modeplatform dat deze klantenbehoeftes op grote schaal beantwoordt”, zegt Jacintha De Graaf, Head of Zalando Benelux.
Dankzij het nieuwe pre-owned aanbod kunnen klanten hun artikelen moeiteloos en met gratis verzending inruilen bij Zalando. Om het klanten nog gemakkelijker te maken om de inhoud van hun garderobe bij te houden, werden de mogelijkheden in Zalando’s ‘verlanglijst’ geüpdatet. Klanten kunnen nu automatisch artikelen zien die ze bij Zalando gekocht hebben en kunnen ook items uploaden die ze ergens anders gekocht hebben, om deze met slechts enkele klikken te verkopen. Na het verkopen van kledingstukken, kunnen klanten kiezen voor een Zalando-cadeaubon voor het respectievelijke bedrag of om met het bedrag een van de twee goede doelen te steunen, het Rode Kruis of WeForest.
Alle pre-owned items die bij Zalando worden aangeboden zijn gecontroleerd op kwaliteit om een dagvers curated assortiment te bieden aan miljoenen klanten. Bovendien geldt hetzelfde ongeëvenaarde gemak van Zalando met gratis verzending, dezelfde betaalopties en gratis terugsturen. In lijn met Zalando’s engagementen op vlak van duurzaamheid, test het bedrijf plasticvrije verpakkingen voor alle bestellingen uit de pre-owned-categorie en wordt enkel
gerecycled papier gebruikt.
De lancering van Zalando Pre-owned is een mijlpaal in het traject van het bedrijf om het startpunt voor mode te worden. “Miljoenen klanten bezoeken Zalando al dagelijks voor gepersonaliseerde inspiratie, advies en entertainment. Zalando Pre-owned is een van onze belangrijkste initiatieven om de klantervaring op ons platform naar een nog hoger niveau te tillen”, zegt Robert Gentz, medeoprichter en co-CEO van Zalando.
Door het voor klanten mogelijk te maken om hun mode-items rechtstreeks op het Zalando-platform een tweede leven te geven, levert het nieuwe pre-owned aanbod ook een belangrijke bijdrage aan de do.MORE duurzaamheidsstrategie van Zalando. Het ondersteunt Zalando’s doel om de levensduur van 50 miljoen kledingstukken te verlengen en om eenmalig gebruikte plastics te elimineren tegen 2023.
De lancering van Pre-owned zal samengaan met de marketingcampagne ‘Voor een betere toekomst [in stijl]’, om klanten aan te moedigen unieke mode-items in te ruilen, te vinden en te restylen. De campagne zal te zien zijn op de eigen kanalen van Zalando en via de sociale media in alle zes markten waar de categorie gelanceerd wordt.