Wat ons opvalt is dat – ondanks dat energie en CO2 al lang op de duurzaamheidsagenda staan – veel bedrijven nog steeds zeggen: “Dat is moeilijk, of dat is niet relevant voor ons, of wij hebben alles al gedaan”. En als we dan vragen hoe ze dat weten, of wat de resultaten dan zijn, dan blijft het vaak stil. Hieronder leggen we kort uit waarom het niet langer mogelijk is om geen aandacht hieraan te geven.

Het is moeilijk?

Dat valt reuze mee! Het is voor veel bedrijven niet ingewikkeld. Hoeveel stroom en gas verbruiken we? Dit kan je zelf monitoren, de factuur aflezen, of in geval van huur opvragen bij de verhuurder. Vraag vervolgens de verbruiksgegevens van de leaseauto’s op bij je leasemaatschappij.

Deze energiestromen vermenigvuldigen we met de bijbehorende CO2 conversiefactoren, dat is een getal wat aangeeft hoeveel CO2 er wordt uitgestoten bij het verbruik van bepaalde vormen van energie, en 90% van de eigen voetafdruk is dan bekend.

Conversiefactoren vind je op www.co2emissiefactoren.nl.

Het is niet relevant?

Als je niet weet hoeveel energie de organisatie verbruikt, dan weet je ook niet of het relevant is. Dus Meten = Weten. Echter staan weinig bedrijven echt stil bij hun energieverbruik. Ze betalen simpelweg de facturen die binnenkomen. Maar zelfs wie nadenkt over zijn verbruik, zit met de vraag wat voor hem een normaal, realistisch verbruik is.

Monitoren?

Als bedrijven eenmaal een 0-meting hebben gedaan, dan kan men met regelmaat een nieuwe opname doen, om zo inzichtelijk te krijgen hoe het verbruik zich ontwikkelt. Ook doorgevoerde maatregelen kunnen daarmee inzichtelijk gemaakt worden. Bedrijven kunnen met deze inzichten antwoord geven op de vraag wat het oplevert.

Onderzoek van de Nederlandse overheid (RVO) geeft een goed idee van de besparingen die energiemonitoring je oplevert:

  • De continue analyse leidt tot een onmiddellijke besparing van 1 tot 5%

  • Correctieve acties zorgen voor een besparing van 5 tot 15%

Terug naar het begin en de redenen waarom je als ondernemer hier niet meer om heen kan:

  1. Energie- en kostenbesparing

  2. Beter imago

  3. Daadwerkelijk behalen van energiedoelstellingen

  4. Onderbouwde antwoorden bij lastige tendervragen

Uiteraard zijn er meer complexere situaties, maar de eerste stappen zijn eenvoudig en leveren simpelweg veel op voor zowel milieu als de portemonnee.

Emile de Wit, Stichting MVO-Register