Grote werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, publiceren vandaag samen met Natuur & Milieu ‘De Vliegwijzer’. De trein pakken voor korte afstanden, directe vluchten en meer video-conferencen, zijn voorbeelden van maatregelen die de CO2-uitstoot omlaag brengen. De wijzer volgt op de afspraken die de bedrijven eerder maakten om het vliegverkeer aan banden te leggen. ‘De crisis dwong ons allemaal om internationaal zaken te blijven doen zonder te vliegen. Dit is het moment om met alle nieuwe inzichten en ervaringen het reisbeleid voor de toekomst te bepalen’, aldus Hugo Houppermans, directeur coalitie Anders Reizen.
Voor internationale bedrijven bepaalt vliegen een groot deel van de CO2-voetafdruk. Yoeri Schenau van Arcadis Nederland: ‘In 2019 vlogen de ruim 2000 medewerkers van Arcadis in Nederland zo’n 150 keer om de wereld. Door niet te vliegen hebben we de afgelopen vier maanden een derde van onze jaarlijkse CO2-uitstoot vermeden, zo’n 300 ton CO2. Dat staat gelijk aan een jaar lang energie in huis en vervoer van 40 huishoudens.’
‘Werknemers zijn veel positiever dan vóór de Corona-crisis over virtueel samenwerken. Volop kansen dus voor effectief internationaal zakendoen zonder het vliegtuig te pakken. Goed voor het klimaat, minder geluidsoverlast, en het scheelt de werknemer een hoop energie. De Vliegwijzer laat zien hoeveel mogelijkheden bedrijven hebben om zakelijk reizen te verduurzamen’, aldus Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu.
Simpele keuzes
Werkgevers hebben veel opties en met simpele keuzes valt al een aanzienlijk deel van de CO2 te besparen, stellen de opstellers van de Vliegwijzer. De deelnemende bedrijven pakken voor afstanden onder de 700 kilometer zo veel mogelijk de trein. Is vliegen nodig, dan proberen zij zo min mogelijk businessclass te vliegen en directe vluchten te boeken. Een aantal bedrijven investeert in nieuwe technologieën zoals elektrisch/hybride vliegen en synthetische brandstoffen.
Concreet stappenplan
In de Vliegwijzer wordt een stappenplan beschreven dat werkgevers kunnen doorlopen om tot verantwoord vliegbeleid te komen. Dat betekent het in kaart brengen van de CO2-reductiepotentie, het opstellen van CO2-doelen en indicatoren om voortgang te monitoren, en het vastleggen van de nieuwe reisafspraken in beleid. De wijzer geeft voorbeelden wat werkgevers kunnen doen om medewerkers bewuster te maken van hun reisgedrag en keuzes. Daaronder valt een CO2-voetafdruk per medewerker, en ook belonen van duurzaam reizen.