Vast staat dat consumenten steeds mondiger worden en bedrijven vaker aanspreken op wangedrag. De consumentenboycot vanwege het voorgenomen afzinken van olieplatform Brent Spar in 1997 was voor Shell mede aanleiding om voortaan meer openheid te geven over de milieu- en sociale afwegingen die het bedrijf maakt. Shell ondervond aan den lijve hoe belangrijk de reputatie van een bedrijf is.
Banken lopen hier ook in toenemende mate tegenaan. Het zijn niet meer alleen de (vervuilende) industrieën die op hun gedrag worden aangesproken, maar ook financiële instellingen. Zij zijn vaak op de achtergrond betrokken als financier bij politiek- of milieugevoelige projecten in ontwikkelingslanden of als belegger in pikante sectoren.
ABN Amro liep zelf aan tegen de relatie die de bank heeft met het bedrijf Insys, dat het onderhoud verzorgt voor Engelse clusterbommen. De bank heeft als beheerder en belegger van een beleggingsfonds een belang in Insys, en werd hierop aangesproken door de Socialistische Partij. Uiteindelijk is volgens Joost Kuiper, lid van de raad van bestuur van ABN Amro, na beraad in de raad van bestuur, besloten om de relatie met Insys te verbreken. ABN Amro is momenteel nog op zoek naar een koper voor het belang in het bedrijf.

Strikter
Volgens Kuiper zal de bank in de toekomst strikter kijken naar de activiteiten van een onderneming. ABN Amro zegt niet op de hoogte te zijn geweest van het contract van Insys met de clusterbommen.

De populariteit van duurzaam ondernemen loopt synchroon met de roep om meer transparantie in het bedrijfsleven. Sinds tal van boekhoudschandalen het imago van het bedrijfsleven hebben verziekt, is de internationale druk op openheid toegenomen. Volgens Kuiper zal het belang van duurzaam ondernemen alleen maar toenemen. “Succesvolle ondernemingen van de afgelopen jaren waren ondernemingen die ook een maatschappelijke en sociale rol vervulden.” Duurzaam ondernemen houdt echter niet alleen op bij meer openheid, maar betekent ook keuzen maken. ABN Amro hanteert daarbij onder andere de richtlijnen van het Global Reporting Initiative (GRI), een VN-organisatie (gevestigd in Amsterdam) die duurzaam ondernemen wereldwijd probeert te bevorderen. “Keuzen maken betekent dat je soms ook afscheid moet durven nemen van een bepaalde klant als je het niet eens bent met het beleid”, zegt Paul Mudde, verantwoordelijk voor duurzame ontwikkeling en reputatie-management bij ABN Amro.
De aandacht voor sociale en milieuaspecten is volgens ABN Amro niet nieuw. Wel merkt de bank dat investeringsrisico’s wereldwijd meer toenemen en dat niet goevernementele organisaties steeds meer kijken naar de rol van internationale bedrijven. Het moeilijkste is volgens Kuiper om straks met goede meetbare gegevens te komen in het jaarverslag, die ook voor een accountant te herleiden zijn. | GPD