Het duurzaam fairtrade cadeaumerk WAAR Nederland rapporteert over het eerste halfjaar van 2020 groei van de consumentenomzet (winkels en online) met 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Het marktvolume kwam in de eerste zes maanden uit op €8,6 miljoen. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019 steeg het operationeel bedrijfsresultaat (EBITDA) naar €417.471 (2019: €287.575).
WAAR Nederland met succesvolle online-verkoopkanalen, ‘shop in shop’-formules en een franchisenetwerk van 24 WAAR-winkels, verspreid over heel Nederland, groeide de afgelopen maanden gedurende de corona-crisis tegen de stroom in. Bovendien werd vooruitgang geboekt met e-commerce innovaties, merkontwikkeling, vergroting van de naamsbekendheid en de ontwikkeling van producten onder eigen label.
WAAR Nederland is bij veel Nederlanders bekend als een duurzaam lifestylemerk voor cadeauartikelen. De afgelopen corona-maanden groeiden de online-verkopen fors, terwijl de omzet in de WAAR-winkels overeind bleef.
Volgens Alec Clement, oprichter en algemeen directeur van WAAR Nederland, bleek de onderneming goed bestand tegen de crisis. ,,Het economisch klimaat in Nederland koelde in de eerste jaarhelft behoorlijk af vanwege de coronacrisis. Desondanks is WAAR Nederland erin geslaagd door goed ondernemerschap in de hele keten van voor tot achter tegen de stroom in te zwemmen en een goed resultaat neer te zetten.”
,,De daling van het consumentenvertrouwen in het algemeen raakt de duurzame en fairtrade markt nauwelijks. En dat is bij WAAR goed zichtbaar. De online omzet nam dan ook toe met ruim 300% en de WAAR-winkels boeken na een korte periode van terugval vanwege de coronacrisis in maart en april de laatste maanden sterk groeiende omzetcijfers”, aldus Clement.
WAAR Nederland geeft via NPEX-effectenbeurs een obligatielening uit van maximaal €2,5 miljoen tegen een rente van 8,5% per jaar. De obligaties, waarvoor beleggers zich nu kunnen inschrijven, hebben een looptijd van 7 jaar. WAAR Nederland wil met de opbrengst verder investeren in de groei van het merk, zoals de ontwikkeling van nieuwe verkoopkanalen, het opwaarderen van interne systemen en de merkontwikkeling.