Dat concluderen adviesbureau Twynstra Gudde en de Universiteit Nijmegen in een onderzoek onder twaalf gerenommeerde bedrijven. Duurzaam ondernemen heeft de afgelopen jaren snel aan populariteit gewonnen. De bedrijven streven bij deze aanpak niet alleen naar hoge winst, maar ook naar de verbetering van de omstandigheden voor mens, milieu en samenleving.

Overboord
Het najagen van winst blijft wel de centrale doelstelling van een onderneming. Duurzame doelen als een schoner milieu of betere arbeidsomstandigheden staan lager in rang. Geen enkele onderneming wil het nastreven van winst volledig overboord zetten.

Reputatie
Acht van de twaalf onderzochte bedrijven hanteren MVO louter als een poging om hun reputatie te versterken en de risico’s te beperken, blijkt uit het onderzoek. Het duurzame beleid raakt daardoor slechts enkele onderdelen van het bedrijf. Slechts vier van de twaalf ondernemingen beschouwen duurzaamheid als een nieuwe wijze van ondernemen. Deze bedrijven slagen er wel beter in om het nieuwe beleid in alle lagen van het bedrijf te laten doordringen.

Publicatiedatum: 13 december 2003
Bron: de Volkskrant