Veel opslag- en transportmiddelen die verouderd of overtollig zijn, blijven staan of worden weggegooid. Een deel wordt ingeruild bij de leverancier en een klein deel wordt verkocht, soms aan opkopers of andere bedrijven, maar meestal aan particulieren. Dat blijkt uit onderzoek* van Kruizinga.nl onder respondenten die werkzaam zijn in transport en logistiek. Bij bijna een derde van de respondenten speelt duurzaamheid helemaal geen rol bij de aanschaf van middelen voor opslag en transport. “Het moet het gewoon doen”, stelt men. Daartegenover staat dat ruim 40 procent aangeeft nu al zo duurzaam mogelijk in te kopen en 20 procent zegt voortaan duurzamer in te willen gaan kopen.
“Zonde”, zegt Boris Vildósola Bustos, Managing Director bij Kruizinga.nl. “Wij zien een toenemende vraag naar gebruikte opslag- en transportmiddelen, terwijl veel bedrijven niet weten dat ze producten een ‘tweede kans’ kunnen geven. Ze laten staan of ze zelfs weggooien is dus kapitaalvernietiging. Als je die gebruikte middelen verkoopt aan een partij die actief is op het gebied van circulariteit, brengen ze geld op dat je voor andere nuttige zaken kunt gebruiken. Bovendien: overtollig materieel krijgt daardoor een productief tweede leven. Een onderwerp dat in het bedrijfsleven steeds meer aandacht krijgt.”
Gebruikt materieel is geld waard
“Kijk eens goed rond in je magazijn, werkplaats of op het buitenterrein” zegt Vildósola Bustos. ”De kans is groot dat je overtollige opslag- en transportmiddelen tegenkomt die gewoon staan te verstoffen. Vaak zijn ze onder de noemer ‘dat komt nog wel eens van pas’ opgeslagen.” Door de coronacrisis is men blijvend kritischer geworden op de kosten. Ruim 26 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze voortaan meer gebruikte middelen zouden kopen als ze daarmee kunnen besparen. Hij vervolgt: “De vraag naar gebruikte producten neemt dus toe; heb je die staan dan kun je daar als eigenaar je voordeel mee doen.”
Kwaliteit staat bovenaan
Op de vraag aan welke voorwaarden gebruikte middelen moeten voldoen om ze aan te schaffen, geven respondenten aan dat ze vooral van goede kwaliteit moeten zijn en goedkoper dan nieuw. Ruim de helft heeft ook een idee over de prijs van gebruikte middelen: gemiddeld 58 procent van de nieuwprijs vindt men een reëel bedrag om te betalen.
“Om de kwaliteit zeker te stellen moeten gebruikte middelen dus goed gecontroleerd worden voordat ze weer worden aangeboden”, stelt Vildósola Bustos. “Kwaliteit en veiligheid moeten gegarandeerd zijn. Een deukje of een krasje is geen probleem, maar een scheur die de stabiliteit van een stapelbak in gevaar brengt mag natuurlijk niet.“ Naast het kopen van gebruikte opslag- en transportmiddelen groeit ook de belangstelling om gebruikte middelen te huren. Meer dan 20 procent van de respondenten geeft aan, zowel voor langere als voor kortere tijd, gebruikt materieel te willen huren, ook het huren van nieuw materieel neemt toe.
Duurzaamheid nog niet vanzelfsprekend
Bij bijna een derde van de respondenten speelt duurzaamheid helemaal geen rol bij de aanschaf van middelen voor opslag en transport. “Het moet het gewoon doen”, stelt men. Daartegenover staat dat ruim 40 procent aangeeft nu al zo duurzaam mogelijk in te kopen en 20 procent zegt voortaan duurzamer in te willen gaan kopen. Een klein deel, 8 procent, gaat onder druk van de coronacrisis juist minder duurzaam inkopen om de kosten te drukken.
Vildósola Bustos: “Een verkeerde perceptie en dus een gemiste kans, want als je geld wilt besparen zijn er betere mogelijkheden. Duurzaam kan ook efficiënter werken inhouden door je magazijn anders in te richten en vanuit het circulariteitsprincipe kun je bijvoorbeeld middelen huren of gebruikte middelen kopen. En wil je echt slim én duurzaam bezig zijn? Verkoop dan je overtollige materieel aan een partij die het een nuttig tweede leven geeft. Dat levert cash op én draagt bij aan de circulaire economie. Zo kopen wij al jaren gebruikte middelen op. Die controleren we uitvoerig, waarna de goedgekeurde producten, mét onze naam erop, weer online in de verkoop of de verhuur gaan.”
Over Kruizinga.nl
Kruizinga.nl levert al meer dan 50 jaar opslag- en transportmiddelen om logistieke processen in magazijnen beter en duurzamer te maken. Deze middelen zijn met zorg gekozen, getest en door gespecialiseerde producenten vervaardigd. Alle producten zijn via een efficiënt, digitaal data gedreven proces online in een gebruiksvriendelijke webshop te kopen of te huren. Dankzij de grote voorraad is vrijwel alles direct leverbaar. Om een specifiek logistiek vraagstuk goed en duurzaam op te kunnen lossen is het team van Kruizing.nl altijd persoonlijk bereikbaar voor advies. Is iets in de markt niet beschikbaar, dan is het mogelijk om maatwerk te laten produceren. Naast het verkopen van nieuwe producten streeft Kruizinga.nl actief naar meer duurzaamheid door gebruikte opslag- en transportmiddelen in te kopen of in te ruilen, om deze na een grondige inspectie weer te verhuren en/of te verkopen. Kruizinga.nl bedient klanten uit heel Europa en maakt deel uit van de Manutan Groep.
*Onderzoek in opdracht van Kruizinga.nl onder 293 werkende Nederlanders die invloed hebben op de inkoop van middelen op het gebied van opslag en/of logistiek én die betrokken zijn bij het inrichten van werkprocessen buiten de kantooromgeving en bij veranderingen die nodig zijn om te kunnen werken in de anderhalve-meter-economie binnen een bedrijf waar opslag van goederen, grondstoffen, onderdelen en/of producten plaatsvindt en/of waar veel goederenbewegingen plaatsvinden.