Gezonde en duurzame keuzes maken wordt makkelijker door de alternatieven minder prominent aanwezig te laten zijn. Door het aanbod in (bedrijfs)restaurants aan te passen gaan mensen gezonder eten. Dit is ook mogelijk op het vlak van duurzaamheid. Nudging kan hierbij een grote rol spelen. Dit is een techniek waarmee onbewust gedrag bewust beïnvloed wordt.
Gamification inzetten
We kunnen wel wat extra gedragsverandering gebruiken op het gebied van duurzaamheid, klimaat en milieu. Dit is volgens gedragswetenschappers geen gemakkelijke opgave, doordat de vraagstukken rondom klimaat en milieu vaak abstract zijn en niet tastbaar. Hierdoor is het voor mensen niet concreet genoeg. Door gamification in te zetten (er een ‘spel’ van te maken) kunnen bedrijven en overheden ervoor zorgen dat de thema’s meer aansluiting vinden bij de intrinsieke motivatie om iets voor het milieu te gaan doen. Iets als een energieverbruiksmanager werkt bijvoorbeeld doordat mensen het interessant vinden om positieve feedback te krijgen op hun verbruik, waardoor het een soort sport wordt om zo min mogelijk te verbruiken. Zo wordt het tastbaarder en leuker om zelf met de kleine veranderingen aan de slag te gaan.
Maak er een wedstrijd van
Mensen vinden het leuk om te vergelijken. Van het vergelijken van prijzen tot de vergelijking in sportieve prestaties. Dit element kan ook toegevoegd worden aan campagnes rondom het milieu. Bijvoorbeeld door een app die bijhoudt hoeveel kilometers je maakt met de auto en die stimuleert om vaker de fiets te pakken en de resultaten deelbaar maakt of hier een wedstrijdelement aan koppelt. Ook punten sparen werkt erg goed. Veel mensen denken dat hun kleine bijdrage geen zoden aan de dijk zet, maar je moet klein beginnen. Door de eerste stappen te zetten, door te leren en door te bouwen is het mogelijk om veel meer in de wereld te veranderen en echt het verschil te maken.
Visualiseren en meetbaar maken
Mensen kunnen besparen op waterverbruik door een besparende douchekop te nemen, maar vaak gaan alleen de mensen die echt met het milieu begaan zijn met dit soort producten aan de slag. Wat juist goed werkt is het tastbaar maken van het watergebruik. Hoeveel water is er nodig om vijf minuten of vijftien minuten te douchen? En wat kan er nog meer met dit water gedaan worden? Ook de campagne ‘Korter douchen daar zit muziek in‘ van Milieu Centraal is een goed voorbeeld. De bekende DJ Giel Beelen heeft hiervoor een playlist samengesteld met de leukste muziek voor tijdens het douchen. Mensen kunnen aan de hand van de liedjes meten hoe lang ze nu echt onder de douche staan. Door er een liedje eerder onderuit te stappen wordt al veel water bespaard.