Schiphol Real Estate en Lek Sloopwerken hebben de circulaire demontage van Vrachtgebouw 18, dat pal naast de Kaagbaan stond, afgerond. De meer dan 2.000 ton wegende staalconstructie is in zes maanden op dusdanige wijze gedemonteerd dat het in de nabije omgeving van Schiphol opnieuw kan worden opgebouwd door de nieuwe eigenaar. Nog nooit eerder heeft Schiphol Real Estate een demontage op deze wijze uitgevoerd.
Demontage van het gebouw
Het volledige pand is gedemonteerd en verhuisd naar de nieuwe locatie. Het gaat daarbij om 2.000 ton aan staalconstructie, circa 82.000 handmatig verwijderde schroeven, 15 betonnen trappen, 11.000 m² dakisolatie en 11.000 m² dakbedekking. Ook is er 16.000 ton aan beton verwijderd dat niet mee gaat naar de nieuwe locatie, maar dat wordt verwerkt in onder andere taxibanen op de luchthaven.
Materialenpaspoort
Het pand moest plaatsmaken voor het voltooien van het dubbele rijbaanstelsel voor vliegtuigen. Aangezien de loods relatief jong is, werd traditioneel slopen niet als optie gezien. Schiphol Real Estate heeft daarom in de aanbesteding gestuurd op de hoeveelheid hergebruik van materiaal en de afstand die de materialen af dienden te leggen naar hun nieuwe locatie. Om de markt een goede indicatie te geven van de mogelijkheden, is er destijds een materialenpaspoort opgesteld. Hierin zijn de hoeveelheden en de status van alle materialen opgenomen. Lek Mining realiseerde op basis daarvan de verkoop van het totale pand in de omgeving van Schiphol.
CO2-reductie
Het circulair demonteren van het vrachtgebouw heeft een reductie in CO2-uitstoot ten opzichte van recycling opgeleverd. Alleen al de demontage van de 2.000 ton zware staalconstructie heeft bijgedragen aan de reductie van ongeveer 3 miljoen kg CO2-uitstoot, zo is berekend met de in de sloopwereld gerenommeerde Slim Slopen Tool.
Bekijk hieronder de timelapse van de demontage.