Google werkt samen met WWF Zweden aan een milieudataplatform dat verantwoordelijkere inkoopbeslissingen in de mode-industrie mogelijk maakt. Deze samenwerking brengt projecten van beide partijen samen en bundelt zo de aanwezige kennis en expertise.
De mode-industrie probeert zichzelf steeds verder te verduurzamen. De industrie is vandaag de dag verantwoordelijk voor 20 procent van het afvalwater en 2 tot 8 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dit kan mogelijk met maar liefst 50 procent stijgen tegen 2030. Een groot deel van deze impact vindt plaats in de grondstoffenfase van het productieproces. Daar zijn toeleveringsketens vaak zeer gefragmenteerd. Het verzamelen en beoordelen van gegevens in een groter geheel is daarom een enorme uitdaging.
Het partnerschap van WWF en Google heeft als doel een oplossing te bieden door een platform te creëren dat op zichzelf kan worden gebruikt, of als aanvulling op bestaande duurzame inspanningen. Google Cloud kondigde, in samenwerking met Stella McCartney, tijdens de Copenhagen Fashion Summit in 2019 een pilot aan om Google Cloud-technologie te gebruiken om een uitgebreider beeld te krijgen van de grondstoffen in de toeleveringsketens van kledingfabrikanten. Dat werk wordt voortgezet met Stella McCartney, wiens team een cruciale rol speelde bij het vormgeven van het concept van het platform. Daarnaast zullen zij als eerste modemerk het platform testen. WWF Zweden en langetermijnpartner IKEA hebben in 2018 een soortgelijke tool ontwikkeld, gericht op het analyseren van het risico en de impact van verschillende textielgrondstoffen.
Lees het volledige, Engelstalige persbericht hier.