Damen Shipyards Group heeft koers gezet richting verdere verduurzaming van haar gebouwde schepen. In dat kader heeft zij haar eerste elektrische cutterzuiger (ECSD 650) ontwikkeld. Met elektrische motoren die het baggervaartuig aandrijven, maakt de ECSD 650 baggerprojecten zonder uitstoot mogelijk. De elektrische motor zorgt bovendien voor aanzienlijke vermindering van het geluidsniveau, waardoor het vaartuig geschikt is voor projecten in dichtbevolkte en milieugevoelige gebieden.
Modulair gemak
De ECSD is een modulair baggervaartuig, gebaseerd op de succesvolle scheepsbouwfilosofie van Damen. Demonteerbaar voor transport en eenvoudig te monteren op de meest afgelegen locaties. Door de standaardisatie van het ontwerp was Damen in staat om zeer snel dit duurzame schip te produceren. Eenvoudigweg door de dieselmotoren te vervangen met elektrische. Dit zonder dat er een re-engineering nodig was. De standaardisatie zorgt verder ervoor, dat de ECSD eenvoudig kan worden aangepast aan de lokale stroomvoorziening.
Elektrisch zenuwcentrum
Bij de conventionele CSD 650 dienen de achterste zijpontons alleen voor het drijfvermogen; bij de ECSD wordt het stuurboordzijponton het elektrisch zenuwcentrum. Het laagspanningssysteem van het baggerschip vereenvoudigt het onderhoud, zonder dat een speciale opleiding voor de bemanning nodig is. De vermindering van de trilling tijdens het baggeren zelf, zorgt voor comfortabelere werkomstandigheden voor de opvarenden.
Verbinden, uitlijnen, integreren
Damen salesmanager Sjoerd de Bruijn: “De ECSD is slechts één voorbeeld van de producten en diensten die Damen heeft ontwikkeld, waarmee we ons richten op het doel om de meest duurzame scheepsbouwer ter wereld te worden. Onze rol hierin is niet alleen het bouwen van elektrische schepen. Als integrator zorgen we voor koppeling van belanghebbenden uit de industrie en de academische wereld. Op deze manier bouwen we een kennisnetwerk op, dat de bredere ontwikkeling van duurzame oplossingen stimuleert en de levensvatbaarheid van de maritieme sector op de lange termijn garandeert”.
De 3 E’s: Een paraplu van duurzaamheid
Damen’s werk aan de elektrificatie van de maritieme sector valt onder de zogenaamde E3-paraplu: milieuvriendelijk (environmental friendly), efficiënt in gebruik en economisch rendabel. De scheepswerf werkt momenteel aan een aantal projecten voor elektrische schepen. Deze projecten omvatten onder andere zeven volledig elektrische Damen Ferry’s voor de stad Kopenhagen (Denemarken). Deze veerboten hebben een volledig emissie-loos aandrijfsysteem, waardoor de totale uitstoot van het openbaar vervoer in Kopenhagen met 2,5% voor CO2, 10% voor NOx en 66% voor fijnstof zal dalen. Damen bouwt ook twee Road-Ferry’s voor Ontario (Canada). Dit zijn de eerste volledig elektrische veerboten in Noord-Amerika. Zij zullen de CO2-uitstoot met maar liefst 7 miljoen kg per jaar verminderen.
De zes Island Class Ferry’s, die Damen bouwt voor BC-Ferry’s in British Columbia (Canada), varen met een hybride aandrijfsysteem. Deze kan eenvoudig worden omgebouwd naar vol-elektrisch. Dit gebeurt wanneer de juiste infrastructuur daarvoor ter plaatse aanwezig is. In opdracht van de haven van Auckland (Nieuw-Zeeland) bouwt Damen daarnaast ’s werelds eerste volledig elektrische sleepboot.