Maar liefst 71 procent van de Nederlanders wil de schonere lucht en positieve milieueffecten die zijn ontstaan nadat delen van de economie zijn stilgelegd door het coronavirus, behouden. Bijna de helft is zelfs bereid hiervoor het eigen reisgedrag blijvend aan te passen. Dat blijkt uit onderzoek dat Ipsos in opdracht van ABN AMRO heeft verricht en vandaag is gepubliceerd. Volgens ABN AMRO gaven niet eerder zo veel mensen aan het klimaat belangrijk te vinden en hieraan ook zélf een bijdrage te willen leveren.
Een jaar geleden gaf een ruime meerderheid ook aan duurzaamheid belangrijk te vinden, maar het autogebruik en vliegverkeer was toen voor slechts een kwart iets om over na te denken. Met deze resultaten lijkt een keerpunt te zijn ontstaan in de overgang van een niet-duurzame samenleving naar een duurzame. Echter vragen bijna 7 op de 10 Nederlanders zich wel af of de positieve gevolgen voor het milieu ook daadwerkelijk kunnen worden behouden.
83 procent wil duurzaamheid hoog op politieke agenda
Economisch herstel verdient nu voor de meeste Nederlanders prioriteit, maar klimaat volgt meteen daarna. 41 procent vindt dat economie en klimaat samen moeten worden opgepakt. De overheid mag daarbij van de bedrijven die zij steunt ook eisen dat zij hun bedrijfsvoering verduurzamen, zegt een meerderheid (54 procent). Meer dan 8 op de 10 burgers die zich zorgen maken over het klimaat vinden dat duurzaamheid hoog op de politieke agenda moet staan, juist nu de samenleving opnieuw moet worden vormgegeven. Dit kan vorm krijgen door schoner vervoer en thuiswerken te stimuleren, de luchtvaart te beperken en te investeren in groene energie. Burgers willen ook zélf een bijdrage leveren. Zo koopt 18 procent nu meer lokale producten en is van plan dit ook ná de crisis te doen. Bijna 8 op de 10 Nederlanders die weleens vliegen zijn bereid minder te vliegen en ruim driekwart van de autorijders wil het autogebruik beperken.
Ruim driekwart Nederlanders wil van ‘egosysteem’ naar ‘ecosysteem’
Corona heeft zeer ingrijpende gevolgen, maar het onderzoek wijst uit dat het mensen ook bewuster heeft gemaakt van het belang van gezondheid en het klimaat. “Maar liefst 36 procent van de burgers beschouwt de virusuitbraak als een wake-up call om beter om te gaan met het klimaat. Ook groeit de behoefte aan een samenleving waarin we oog hebben voor elkaar en waarin we maatschappelijke problemen samen oppakken”, vertelt Franka Rolvink Couzy, Head Sector Research van ABN AMRO. “Zo vindt 85 procent dat de huidige samenleving zich kenmerkt als een ‘egosysteem’, waarin de nadruk vooral ligt op aandeelhouderswaarde en persoonlijk gewin. Een grote meerderheid van 80 procent ziet dit graag veranderen in een ‘ecosysteem’, waarbij naast persoonlijk en financieel gewin ook om elkaars welzijn wordt gegeven. De overheid staat voor de taak een beleid te ontwikkelen waarin ze een evenwicht vindt tussen economische, sociale en duurzame belangen.”