Gebruik deze periode van thuiswerken om je netwerk in kaart te brengen en in te zetten voor duurzame groei.
Ondernemen doe je niet alleen. Daar heb je klanten voor nodig. En medewerkers. En leveranciers. En vaak nog allerlei andere partijen die van invloed zijn op wat jij wil en kan doen met je bedrijf: de overheid, branchegenoten, je accountant, de Consumentenbond of de milieu inspecteur van de gemeente. Je kan daar last van hebben: regelgeving die jou belemmert om te groeien, klanten die steeds meer eisen voor een lagere prijs, medewerkers die meer willen verdienen. Maar je kan dit netwerk ook inzetten om te groeien. Hoe? Hieronder drie tips om je netwerk in te zetten voor groei:
1. Ken je keten
Het klinkt zo simpel, maar weet jij écht wie er in jouw netwerk zitten? Weet jij met wie jouw medewerkers allemaal contact hebben in het kader van hun werk? Wie jouw leveranciers zijn en waar de materialen vandaan komen die je nodig hebt voor je producten? Welke klanten er geklaagd hebben het afgelopen jaar? Allemaal partijen die jou kunnen voorzien van gratis feedback om je producten of diensten te verbeteren. Leer ze kennen!
2. Durf te vragen
Ken jij de missie van je klanten? Weet je wat zij van jou nodig hebben om die te realiseren? Weet jij welke medewerkers goede ideeën hebben voor kostenbesparing of innovatie? Of welke leveranciers producten hebben die daaraan kunnen bijdragen? Weet jij of je gemeente plannen heeft waar jij aan kan bijdragen? Of subsidies waarvan jij kunt profiteren? En wie weet kan jij ook meedoen aan die samenwerking van je conculega’s die ook jouw onderneming geld kan opleveren? Het zal je verbazen hoeveel partijen er zijn die bij willen en kunnen dragen aan de duurzame groei van jouw onderneming. Durf te vragen!
3. Doe het samen
Ondernemen met oogkleppen op kan niet meer. De buitenwereld rammelt aan de deur en wil van alles van je weten. Informatie is wijd verspreid beschikbaar, concurrentievoordeel is moeilijk te beschermen. Gebruik dit in je voordeel. Zoek actief de samenwerking op om nieuwe producten te ontwikkelen en nieuwe vormen van dienstverlening. Nodig leveranciers uit om mee te denken: zij weten alles van de materialen die je nodig hebt. Sluit je aan bij bestaande initiatieven in je branche. Je hoeft niet de eerste te zijn met een goed idee! De circulaire economie is bij uitstek geschikt om dit uit te proberen: doe een pilot om samen met je hele netwerk te kijken waar het laaghangend fruit hangt en wat je op de langere termijn zou kunnen realiseren. Als je niet bang bent om anderen bij jou een kijkje in je keuken te geven, dan zal je verbaasd staan over wat zij jou te brengen hebben.
Een mooi voorbeeld is Coors: door samenwerking van opdrachtgever met zijn leveranciers komen duurzame en circulaire ontwikkelingen veel sneller en betaalbaar tot stand.
Voor meer voorbeelden en initiatieven kun je een kijkje nemen in het MVO-Register.
Julia Chatelain, Director Reporting and Assurance MVO-Register