Veel van onze werkmaatschappijen worden erkend als toonaangevende verantwoordelijke bedrijven. Hun reputatie is gebaseerd op het bieden van uitstekende service aan de klant en het op verantwoorde wijze leveren van veilige producten van hoge kwaliteit. Door middel van initiatieven als ‘Aarde en Waarde’ en EurepGap werken onze Europese werkmaatschappijen aan kwaliteit, herkomst, milieu, veiligheid, dierenwelzijn en gezondheid over de gehele linie, van boerderij tot bord. In de Verenigde Staten stimuleren wij met het EcoSound project de inkoop van vis op duurzame wijze. De Ahold Coffee Company krijgt erkenning vanwege haar aanpak van de sociale en milieutechnische omstandigheden op de koffieplantages. In Ghana ondersteunt Ahold samen met nietgouvernementele organisaties plaatselijke boeren bij de ontwikkeling van producten voor de export. Bovendien biedt het merendeel van onze werkmaatschappijen een keur aan biologische huismerkartikelen.
Bevordering van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen is een continu proces, waarbij afwegingen worden gemaakt tussen wat wenselijk is en wat mogelijk is. Ahold streeft voortdurend naar de verbetering van dit proces.
Een van de kernpunten van de heer Rubinsteins relaas is het ontbreken van voldoende harde feiten en cijfers met betrekking tot het energieverbruik van Ahold. Hierdoor kunnen buitenstaanders, in zijn ogen, de efficiency van dit verbruik door de gehele onderneming niet op waarde schatten. Wij zijn ons hiervan terdege bewust en hebben dit uitgelegd in ons rapport over maatschappelijk verantwoord ondernemen van 2002.
Omdat de Ahold-groep bestaat uit sterk gedecentraliseerde bedrijven, die zich in verschillende ontwikkelingsstadia bevinden, hebben wij in het verleden geen totaalstatistieken gegeven voor het energieverbruik van de gehele onderneming. Bij de verschillende bedrijven werden immers verschillende indicatoren gebruikt en onze prioriteit lag bij plaatselijke managementdata. Momenteel werken wij aan de ontwikkeling van gemeenschappelijke indicatoren binnen geheel Ahold, een proces dat de nodige tijd in beslag neemt. Betekent dit dat wij geen verantwoordelijke onderneming zijn? Wij geloven van niet.
Al onze werkmaatschappijen richten zich op de belangrijkste milieuvraagstukken die betrekking hebben op hun lokale bedrijfsvoering en plaatselijke markt. Vandaag de dag managen en meten vrijwel al onze werkmaatschappijen hun energieverbruik met als doel de energie-efficiency te verbeteren. Daarom werken wij constant aan de ontwikkeling van innovatieve initiatieven. Succesvolle projecten worden binnen heel Ahold gedeeld. Zo worden de technieken en apparatuur die zijn ontwikkeld bij de door de heer Rubinstein genoemde energiezuinige winkel nu gedeeld met onze Amerikaanse werkmaatschappijen.
We zijn ons er terdege van bewust dat de gebeurtenissen van de afgelopen periode de reputatie en integriteit van Ahold hebben aangetast. Desondanks blijft Ahold zich onverminderd inzetten voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen .
Casper van Zijl, verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Ahold.