Behalve multinationals als Unilever, Cisco, Orange Business Services en Salesforce hebben zich verschillende impactpartijen aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu. Zo behoren zeepmaker Seepje, het circulaire jeansmerk MUD Jeans en huidverzorgingsmiddelproducent Naïf tot de eerste honderd partijen die gezamenlijk oproepen tot solidair werkgeverschap via dit open platform. Het initiatief van hypotheekadviesketen Viisi wordt ondersteund door onderzoeks- en adviesbureau Great Place To Work.
Behalve impactpartijen en corporates hebben ook Nederlandse MKB-bedrijven als payment serviceprovider Mollie, trainingsplatform Springest en marketingbureau Keytoe zich aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu.
Seepje
“Wanneer je jouw teamleden op één zet, presteren zij beter en verwezenlijk je samen doelen. Juist nu moet je op elkaar kunnen rekenen en samen oplossingen zoeken”, zegt Jasper Gabriëlse, mede- oprichter van Seepje. “We communiceren zo open mogelijk, bijvoorbeeld over hoe het gaat met Seepje als bedrijf.” Door de stijgende vraag naar hygiëneproducten is er geen sprake van een omzetdaling. Gabriëlse: “Maar natuurlijk zijn er wel uitdagingen voor het team, zowel werkgerelateerd als privé. We proberen het zo aangenaam mogelijk te maken, door bijvoorbeeld kantoorbenodigdheden op kosten van Seepje aan te laten schaffen. Werknemers die kinderen thuis hebben zitten, die aandacht en onderwijs nodig hebben, komen we tegemoet met flexibele werktijden.”
Naïf
Net als Seepje en verschillende andere impactpartijen voelt Naïf zich verwant met de visie van de initiatiefnemers. “Zonder onze werknemers géén Naïf”, zegt Sjoerd Trompetter, oprichter van Naïf, dat huidverzorgingsproducten maakt die vriendelijk zijn voor huid en milieu. Als werkgever probeert hij zijn medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen in deze lastige tijd. “We bellen en Zoomen veel om te kijken hoe het met iedereen gaat. Bovendien geven we elkaar de ruimte om iedereen er doorheen te trekken.”
Great Place to Work
Bedrijven en organisaties die passen op dit platform mogen zichzelf of elkaar aanmelden. Dit kan via de website zelf. Artikelen over de deelnemende bedrijven die in de pers zijn verschenen, krijgen een plekje op de site zodat men elkaar kan inspireren en motiveren. “Deze werkgevers kiezen heel bewust voor een peoplefirst-strategie”, zegt René Brouwers, directeur van Great Place To Work. “Dat is de slimste strategie die je nu kunt voeren en die op de lange termijn het meeste oplevert. Geweldig te zien en bovenal complimenten voor hun lef hierin.”
Negatieve aandacht
Tom van der Lubbe, co-founder van Viisi, is van mening dat er teveel aandacht gaat naar negatieve berichtgeving tijdens de coronacrisis. “Samen roepen we op tot meer solidariteit, uiteindelijk gaat het erom anderen te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. Dit geldt niet alleen werknemers maar ook voor toeleveranciers, klanten en andere businesspartners.”