Dat is goed nieuws volgens de organisatoren adviesbureau DHV en het Centrum voor Kennis Communicatie. Bedrijven werken hard aan hun maatschappelijke positionering. Maar desondanks kenmerkt de afgelopen periode zich met name door schandalen, zoals de bouwfraude en de beursschandalen van onder meer Enron en Ahold. Deze ontwikkelingen vragen om een reactie. Stakeholders worden alerter en eisen transparantie van bedrijven. De reputatie en het imago van ondernemingen en het vertrouwen van de stakeholders zijn nog nooit zo in het geding geweest. Als een bedrijf nu haar stakeholders verwaarloost of negeert, loopt het risico op termijn -license to operate or to sell’ te verliezen.
Stakeholdermanagement is dan ook hét thema van het congres. Toonaangevende sprekers als Joop Wijn, demissionair staatssecretaris van Economische Zaken en Ernst Ligteringen van het Global Reporting Initiative zullen hun licht laten schijnen op de meest recente ontwikkelingen. Teo Wams (directeur Vereniging Milieudefensie), David Vriesendorp (directeur van Amnesty Nederland), Wout Dekker (lid van de Raad van Bestuur van Nutreco) en Jan de Jong (algemeen directeur van ENCI) zullen met elkaar in debat gaan over (het belang van) het spanningsveld tussen bedrijven en non-gouvernementele organisaties.
Na de lunchpauze kunnen de deelnemers kiezen uit een aantal interessante parallelsessies, zoals:
– De dialoog met de pers: greenwashing of muckraking?
– De dialoog met de kritische consument
– Transparantie en reputatie
– De werknemer als stakeholder.
Uiteraard is er ook dit jaar weer een informatiemarkt waar organisaties, die actief zijn op het gebied van maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen, zich presenteren.
Voor meer informatie over het programma van het 4e Nationaal Sustainability Congres kunt u terecht op de website: www.duurzaam-ondernemen.nl/congres
Ook kunt u zich via deze site als journalist opgeven voor een gratis persplaats.