Groene start-ups uit Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Noorwegen en Zweden, de landen waar een Postcode Loterij is, kunnen weer kans maken op een finaleplaats van de Postcode Lotteries Green Challenge. Deze internationale duurzaamheidscompetitie is uitgegroeid tot een van de grootste jaarlijkse wedstrijden ter wereld. In totaal is er 1 miljoen euro beschikbaar voor de vijf beste inzendingen, waarvan 500.000 euro voor de winnaar, plus coaching. Met deze internationale wedstrijd helpt de Nationale Postcode Loterij start-ups hun innovaties voor een duurzamere wereld op de markt te brengen. Aanmelden kan tot 1 april 2020 via www.greenchallenge.info

Dit jaar organiseert de Postcode Loterij de wedstrijd voor de 14e keer, vanuit haar missie bij te dragen aan een groene wereld.

Margriet Schreuders, hoofd Goede Doelen bij de Postcode Loterij: “We hopen dat we dit jaar weer overspoeld worden met concrete plannen van ondernemers om de uitdagingen waar de wereld mee te maken heeft, aan te pakken. Bijvoorbeeld op het gebied van groene energie, versterken van de biodiversiteit, herstel van ecosystemen, duurzaam voedsel of alternatieven voor plastic. Het is inspirerend om te zien hoe ondernemers denken in oplossingen in plaats van in problemen. Zij werken aan oplossingen die onze planeet het liefst vandaag nog nodig heeft.”

Over de competitie

Groene ondernemers kunnen hun businessplan tussen 1 maart en 1 april insturen. Uit deze inzendingen maakt de prejury een eerste selectie. De geselecteerde start-ups worden half april geïnformeerd dat zij hun plan kunnen uitwerken en dus blijven meedingen naar een finaleplaats. Eind juni maakt de prejury de 25 genomineerden bekend. Begin september wordt duidelijk welke vijf inzendingen doorgaan naar de finale op 30 september 2020 in Amsterdam. Daar pitchen de start-ups voor een internationale jury. Tijdens de finale bepaalt de jury wie de hoofdprijs van 500.000 euro wint en welke start-up als runner-up 200.000 euro mee naar huis neemt. De drie overige finalisten winnen ieder 100.000 euro. Naast de geldprijs krijgen alle finalisten ruim een half jaar coaching van experts om hun zakelijke kansen te optimaliseren.

Vorig jaar won de Zweedse start-up Swedish Algae Factory. Zij kweken een specifiek type algen dat gebruikt wordt voor het efficiënter maken van zonnepanelen en dat inzetbaar is als natuurlijk ingrediënt voor verzorgingsproducten.