Witteveen+Bos investeert in CO2-reductie als gevolg van haar projecten. Vanaf januari 2020 kunnen collega’s de interne CO2-Vliegwielsubsidie aanvragen. Met deze subsidie kan iedereen die een CO2-reducerende maatregel weet voor zijn of haar project – maar waarbij geen budget is vrijgemaakt door de opdrachtgever – dit idee toch uitwerken. Het is de bedoeling dat deze subsidie als een hefboom werkt op de markt, waardoor een ‘vliegwiel’ ontstaat dat echt tot systeemveranderingen kan leiden in de strijd tegen klimaatverandering. Zo probeert het ingenieursbureau opdrachtgevers te verleiden om door haar extra investering, ook zelf een stapje extra te doen.
Witteveen+Bos stuurt al vanaf 2007 op reductie van de CO2-footprint en hanteert voor een duurzame bedrijfsvoering de CO2-Prestatieladder. De grootste klimaatwinst valt echter niet meer te behalen in de bedrijfsvoering, maar door slimme ideeën en maatregelen in de projecten zelf. Ter vergelijking: de CO2-footprint van een project als de verbreding van de A58 bedraagt naar schatting 80.000 ton CO2, terwijl de footprint van Witteveen+Bos slechts 4.000 ton CO2 per jaar bedraagt.
Met de CO2-Vliegwielsubsidie wil het bureau investeren in haar projecten en daardoor meer impact behalen op het klimaatthema. Met de CO2-Vliegwielsubsidie draagt het bedrijf niet alleen actief bij aan klimaatverandering, maar ontwikkelt ook kennis, creërt meer bewustwording in de keten en biedt medewerkers de ruimte om te innoveren in projecten.