Maaltijdboxleverancier HelloFresh heeft de volgende stap genomen in de verduurzaming van de bezorging aan haar klanten. Sinds oktober 2019 werkt HelloFresh met nieuwe transportplanningsoftware om in de gehele Benelux haar routes te optimaliseren om op deze manier zo min mogelijk CO2 uit te stoten. Daarnaast bezorgt HelloFresh haar maaltijdboxen dankzij inzet van elektrische busjes 100 procent emissievrij in de binnenring van Amsterdam. De hoofdstad is de eerste stad waar HelloFresh zonder CO2-uitstoot bezorgd. Hierna richt de maaltijdboxleverancier haar pijlen op Utrecht en het Belgische Gent. HelloFresh streeft ernaar 50 procent van de bezorging in de Benelux emissievrij te verzorgen tegen eind 2022.
Minder CO2-uitstoot door routeoptimalisatie
Om in de Benelux de CO2-uitstoot bij bezorging van de maaltijdboxen zoveel mogelijk te beperken, werkt HelloFresh sinds oktober 2019 met de rit- en routeoptimalisatie software Conundra OptiFlow. Onder andere een efficiënter samengesteld rittenplan, het openen van hubs in België en ‘groene levertijden’ waardoor klanten zelf kunnen zien wat het meest duurzame bezorgmoment is, zorgen ervoor dat de bezorgers minder uren en kilometers maken voor het bezorgen van de maaltijdboxen.
“De uitrol van diverse initiatieven, zoals de groene levertijden en de implementatie van Conundra OptiFlow, bespaart HelloFresh maandelijks negen ritten om de aardbol”, aldus Thomas Stroo, COO van HelloFresh Benelux. “Daarnaast zit de laadruimte van onze bezorgbusjes 16 procent voller. Gezamenlijk zorgt dit alles voor een reductie van 867 ton CO2 in de Benelux op jaarbasis.”
Emissievrije bezorging
“Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij HelloFresh, denk bijvoorbeeld aan ons duurzame distributiecentrum in Bleiswijk met BREAAM Certificate of Excellence” vervolgt Stroo. “We zetten nu de volgende stap: bezorging van onze maaltijdboxen met elektrische busjes en dus geheel emissievrij. We focussen eerst op het gebied binnen de ring van Amsterdam. Door de aanwezigheid van een speciale cityhub in Diemen waar de busjes kunnen opladen en de grote hoeveelheid klanten die HelloFresh in Amsterdam heeft, is dit een logische eerste keuze.”
De maaltijdboxleverancier blijft ontwikkelen op logistiek gebied. Stroo: “De busjes hebben op dit moment een beperkte actieradius waardoor we nog niet in de hele Benelux elektrisch kunnen bezorgen, maar uiteraard werken we samen met verschillende autofabrikanten om dit mogelijk te maken. We streven ernaar om tegen het einde van 2022 de helft van onze bezorging in de Benelux elektrisch te kunnen verzorgen, waarbij we in eerste instantie focussen op de stedelijke gebieden.”