AkzoNobel, ING, KPN, Philips, BAM, Signify en Unilever zijn de zeven Nederlandse ondernemingen die zijn opgenomen op het ‘Supplier Engagement Leaderboard’ van CDP. In de CDP’s ‘Supplier Engagement Rating’ zijn de deelnemende bedrijven beoordeeld op hun betrokkenheid bij de klimaatprestaties van hun leveranciers op de aspecten: governance, doelstellingen, scope 3-emissies en value chain engagement.
In de beoordeling werd bovendien de CDP-klimaatscore van elk bedrijf meegenomen in hun beoordeling, als een algemene beoordeling van de bedrijfsprestaties over klimaatverandering.
De ontwikkeling van de supply chain engagement
De beoordeling werd mogelijk gemaakt door een genereuze ondersteuning van de ClimateWorks Foundation. Door een evaluatiesysteem te ontwikkelen om de betrokkenheid van ondernemingen bij leveranciers te beoordelen en best practices te identificeren, streeft CDP ernaar om actie te versnellen in het terugdringen van de uitstoot in wereldwijde toeleveringsketens. Het geeft duidelijk
voorbeelden van best practices die anderen kunnen proberen na te bootsen. En het biedt onafhankelijke erkenning van succes.