Gisteren, 5 februari, ondertekenden het mondiaal opererende Italiaanse koffiemerk Lavazza en KLM een overeenkomst waarmee de koffieproducent de eerste Italiaanse partner in KLM’s Corporate BioFuel Programma is geworden. Het programma draagt bij aan een duurzamere toekomst van de luchtvaart door de beschikbaarheid van sustainable aviation fuel (SAF) op grote schaal te stimuleren. SAF heeft de potentie om de CO2-uitstoot te verminderen tot wel 85 procent in vergelijking met fossiele brandstof.
De samenwerking tussen KLM en Lavazza past perfect in het Fly Responsibly-initiatief van KLM. KLM neemt met Fly Responsibly het voortouw om een duurzamere toekomst voor de luchtvaart te realiseren. Dit doet de luchtvaartmaatschappij onder andere door al haar producten en processen nu en in de toekomst nog duurzamer te maken. Maar echte vooruitgang wordt pas geboekt als de hele sector daarin samenwerkt. Als onderdeel van Fly Responsibly nodigt KLM passagiers uit om gebruik te maken van het CO2-compensatieprogramma CO2ZERO en vraagt de luchtvaartmaatschappij bedrijven om hun zakenreizen te verduurzamen door deel te nemen aan het Corporate BioFuel Programma.
Barry ter Voert, SVP Europe van Air France-KLM Group: “KLM gelooft dat de productie van duurzame vliegtuigbrandstoffen op de middellange en lange termijn van belang is voor het halen van de doelstellingen voor de CO2-reductie binnen de luchtvaartsector. Samen met partners zoals Lavazza kunnen we dit veel sneller realiseren. KLM staat dus niet alleen in haar wens om de bedrijfsvoering duurzamer te maken. Veel andere bedrijven, in allerlei branches, denken er ook zo over. Wij gaan met deze bedrijven graag een partnerschap aan om de beschikbaarheid van duurzame vliegtuigbrandstof op grote schaal te stimuleren en om de prijs van die brandstof economisch concurrerender te maken met die van fossiele kerosine. KLM wil hiermee een sterk signaal afgeven aan alle luchtvaartmaatschappijen om meer te doen op het gebied van duurzame luchtvaart en zo onze gezamenlijke milieu voetprint sterk te verminderen.”
Duurzame groei Lavazza
Lavazza is het eerste Italiaanse bedrijf dat het Corporate BioFuel Programma van KLM ondersteunt. De multinational streeft naar duurzame groei en ondertekende in 2017 de Agenda 2030 van de Verenigde Naties met 17 duurzame ontwikkelingsdoelen en trad daarmee toe tot het VN Global Compact.
Mario Cerutti, Chief Institutional Relations & Sustainability Officer van Lavazza: “Lavazza heeft als doel duurzaamheid in de hele waardeketen te implementeren. Onze deelname aan het KLM Corporate BioFuel programma past perfect in het sustainable ontwikkelingstraject dat we al een tijdje volgen. Duurzaam handelen kun je niet alleen, en om doelen te bereiken moet er samenwerking met spelers komen uit diverse sectoren. Het zijn de toonaangevende bedrijven die de eerst stap durven te zetten.”
Over KLM en duurzame vliegtuigbrandstoffen
KLM maakt al sinds 2011 gedeeltelijk gebruik van sustainable aviation fuel en is momenteel de enige Europese luchtvaartmaatschappij die duurzame brandstof gebruikt voor intercontinentale vluchten.
In mei vorig jaar heeft KLM zich gecommitteerd voor een periode van 10 jaar aan de ontwikkeling en afname van 75.000 ton duurzame kerosine per jaar en is hiermee de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die op grote schaal investeert in duurzame vliegtuigbrandstof. SkyNRG, wereldmarktleider in SAF, wil hiervoor in Delfzijl de eerste duurzame kerosinefabriek van Europa bouwen.
KLM gebruikt alleen duurzame vliegtuigbrandstoffen op basis van afval en reststoffen die de CO2-voetafdruk aanzienlijk verkleinen en geen negatieve invloed hebben op de voedselproductie of het milieu.
Air France-KLM nummer 1 in Dow Jones Sustainability Index
In september 2019 werd bekend dat Air France – KLM in de categorie ‘Airlines’ op de eerste positie in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) staat. KLM is trots op deze eerste positie die aangeeft dat KLM succesvol investeert in het verduurzamen van KLM en van de luchtvaartsector op sociaal, milieu en economisch vlak.
Op de foto: Mario Cerutti, Chief Institutionals Relations & Sustainability Officer Lavazza (l) en Barry ter Voert, SVP Europe Air France-KLM